Kit hívhat egy bajba jutott az EU-ban? Sokan nem tudják!
2012.02.10
Legyen szó sívakációról, családi kirándulásról, hivatalos üzleti útról vagy az idei nyár sportrendezvényeirõl, mint például a londoni olimpiai játékok, valamint a Lengyelország és Ukrajna által közösen megrendezésre kerülõ 2012-es labdarúgó-Európa-bajnokságról, több millió európai polgárnak és a világ más részeirõl idelátogató turistának lehet szüksége a segélyszolgálatokra akár hazájában, akár annak határain kívül. Ennek ellenére a rendszeresen utazók 34%-a, az európai lakosságnak pedig csak 26%-a van tisztában azzal, hogy a 112-es segélyhívó számot tárcsázva kérhetnek segítséget, ha belföldön vagy külföldön bajba jutnának.

A legnagyobb vasúti, légi és egyéb közlekedési szolgáltatást nyújtó vállalatok csatlakoztak Neelie Kroes és Siim Kallas európai bizottsági alelnökökhöz, hogy egy népszerûsítõ kampány keretében javítsanak az emberek 112-es hívószámot illetõ tájékozottságán. A segélyhívó számot – az adófizetõk pénztárcájának megterhelése nélkül − például az interneten vásárolt jegyeken, fedélzeti magazinokban, honlapjukon feltüntetve vagy a személyzet közremûködésével tervezik minél szélesebb körben megismertetni. A közremûködõ vállalatok listája a www.112.eu honlapon tekinthetõ meg.

Kroes és Kallas alelnökök úgy döntöttek, minden európai állampolgárnak hozzáférést kell biztosítani a 112-es segélyhívó számra vonatkozó okostelefon-alkalmazásokhoz, mégpedig a saját anyanyelvén. Az utóbbi években számos ehhez kapcsolódó mobiltelefon-alkalmazás született, de sokat lehetne még fejlõdni e téren.
Neelie Kroes alelnök elmondta: „A 112-es hívószám ismerete és tárcsázása életeket menthet, de a 112 csak akkor jelent segítséget, ha az emberek ismerik is ezt a számot. Ezért döntöttünk úgy, hogy az utazási társaságokkal együttmûködve hívjuk fel az utazóközönség figyelmét, miközben éppen úti céljuk felé tartanak.”

Siim Kallas alelnök így fogalmazott: „Örömmel látom, hogy a közlekedési ágazat szereplõi mennyire elkötelezetten igyekeznek tájékoztatni utasaikat a 112-es segélyhívó számról, amely meghatározó biztonsági eszköz a közlekedésben. A kampányban részt vevõ vállalatokhoz az egész év folyamán lehet csatlakozni, és az eddigi érdeklõdés alapján szinte biztosak lehetünk benne, hogy még számos névvel fog bõvülni a lista.”

Európai segélyhívó

A 112-es szám az európai segélyhívó szám, amely az EU minden országából ingyenesen hívható, vezetékes és mobiltelefonokról egyaránt. A nap 24 órájában elérhetõ 112-es számon keresztül érkezõ hívásokat az illetékes segélyszolgálatnak (helyi rendõrség, tûzoltóság vagy mentõszolgálat) továbbítják. A 112-es számot mára valamennyi uniós tagállamban, a továbbra is meglévõ nemzeti segélyhívó számok (például a 999 vagy a 110) mellett lehet tárcsázni. Dánia, Finnország, Málta, Hollandia, Portugália, Románia és Svédország úgy döntöttek, hogy saját nemzeti segélyhívó számuk is a 112 lesz. A számot az EU határain kívül, például Horvátországban, Montenegróban és Törökországban is bevezették, Ukrajna pedig ígéretet tett, hogy az Euro 2012 bajnokság kezdetére a labdarúgó-mérkõzéseknek helyet adó városokban (Donyeck, Harkov, Kijev és Lviv) is mûködni fog.

Az Eurobarométer felmérés mai napon ismertetett eredményei alapján nem javul az európai lakosság tájékozottsága a 112-es szám saját országukon belüli és más tagállamok területén való elérhetõségét illetõen. A helyzet orvoslása érdekében Siim Kallas és Neelie Kroes alelnökök 2012. január 27-én levelet intéztek a fõbb közlekedési vállalatokhoz, amiben arra kéri õket, hívják fel utasaik figyelmét a 112-es segélyhívó számra. A kezdeményezés Diana Wallis, volt európai parlamenti képviselõ által tavaly sikeresen útjára indított, hasonló jellegû kampányra épül, és a 112-es európai alapítvány támogatását élvezi.

A mobiltelefon-alkalmazások tulajdonképpen olyan, kifejezetten a mobiltelefonokra kifejlesztett számítógépes szoftverek, amelyek bizonyos feladatok végrehajtásában segítik a felhasználót. Sokszor már a gyártó feltelepíti azokat a telefonra, de az úgynevezett „app store” üzleteken keresztül meg is lehet vásárolni, vagy le lehet tölteni õket.
A 112-es szám egyes tagállamokban történõ bevezetésérõl szóló (szintén a mai napon közzétett) jelentés bemutatja azokat a nyelveket, amelyeken jelenleg a 112-es telefonos szolgálat munkatársaihoz lehet fordulni.

  • Az angol (az Egyesült Királyságon, Írországon és Máltán kívül) 25 országban: Ausztriában, Belgiumban, Bulgáriában, a Cseh Köztársaságban, Dániában, Észtországban, Finnországban, Németországban, Görögországban, Magyarországon, Olaszországban, Lettországban, Litvániában, Luxemburgban, Hollandiában, Lengyelországban, Portugáliában, Romániában, Szlovákiában, Szlovéniában, Spanyolországban és Svédországban, valamint Horvátországban, Izlandon és Norvégiában használható.
  • Belgiumon, Franciaországon és Luxemburgon kívül 14 ország fogadja francia nyelven is a hívásokat: Bulgária, a Cseh Köztársaság, Finnország, Németország, Görögország, Írország, Olaszország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Spanyolország.
  • A segélyhívó számot (Ausztrián, Belgiumon, Németországon és Luxemburgon kívül) 12 országban lehet német nyelven igénybe venni: Bulgáriában, a Cseh Köztársaságban, Finnországban, Magyarországon, Olaszországban, Litvániában, Hollandiában, Norvégiában, Lengyelországban, Szlovákiában, Spanyolországban és Romániában.
  • Az olasz nyelvet beszélõk a Cseh Köztársaságban, Horvátországban, Romániában és Spanyolországban tudják magukat az anyanyelvükön is megértetni.
  • Orosz nyelven a Cseh Köztársaság, Észtország, Finnország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Románia és Szlovákia segélyszolgálataihoz lehet fordulni a 112-es számon keresztül.
  • Az Egyesült Királyság területén a segélyhívó központok tolmácsszolgáltatást alkalmazva 170 nyelven állnak a bajba jutottak rendelkezésére, míg a francia központok összesen 40 különbözõ nyelven tudják fogadni a hívásokat.