Autósok figyelem: fontos határidõ szerdán!
2012.02.27
E hét közepéig, legkésõbb 2012. február 29-éig be kell hogy érkezzen a biztosító társaságokhoz az idei kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) díj aktuális részlete – figyelmeztet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Fontos a határidõ betartása: a január 1-jei szerzõdéses évfordulóval rendelkezõ autósok idei elsõ éves díjrészletének a jogszabály szerint legkésõbb február 29-éig be kell érkeznie a biztosító társasághoz. A biztosítók január 1-jétõl ugyan már kockázatban állnak – kár esetén helytállnak -, de a törvény 60 napos türelmi idõt ad a díj rendezésére – hívja fel rá a figyelmet a szövetség. Az aktuális díjrészlet mellett természetesen az adott idõszakra vonatkozó baleseti adót is be kell fizetniük az autósoknak. Ez utóbbi az éves kgfb-díj 30 százaléka, de legfeljebb napi 83 forint lehet.

2011. július 1-jétõl lépett életbe az új bónusz-malusz szabályozás, amely szerint a gépjármûvek üzembentartóinak bónusz-malusz besorolását a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer (KKNYR) kezeli és tartja nyilván. Az új rendszer igazi tesztelésére, „csúcsra járatására” a tavaly év végi biztosítóváltáskor került sor.

Nem zárható ki, hogy a díjfizetéssel kapcsolatos 60 napos türelmi idõ lejártakor még lesznek olyan ügyfelek, akik a tavalyi kampányban biztosítót váltottak, de a korábbi biztosítójuknál elért bónusz fokozatukat valamilyen okból eddig még nem sikerült „bevinni” a KKNYR-rendszerbe. Így az „új”, választott biztosító a rendelet elõírásai szerint kénytelen az ügyfél által közölt besorolás helyett A0 fokozatra módosítani az ügyfél besorolását.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az ügyfelek ilyen okok miatt nem veszíthetik el bónuszfokozatukat! A jogszabály kimondja, hogy az autósok a kármentes idõszakhoz igazodó díjkedvezményre – bónuszfokozatra – jogosultak. A MABISZ a probléma megnyugtató kezelése érdekében kikérte a rendeletet kiadó Nemzetgazdasági Minisztérium állásfoglalását, amely megerõsítette a fenti jogszabály-értelmezést.

Mindezek alapján a biztosítók és szövetségük szeretné az ügyfelek együttmûködését kérni annak érdekében, hogy az adatok megnyugtató módon bekerüljenek a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerbe. Ha tehát az „új”, választott biztosítójuk kéri, hogy az adataik tisztázása érdekében vegyék fel a kapcsolatot a „régi”, korábbi biztosítójukkal, akkor ezt minél elõbb tegyék meg a mielõbbi megnyugtató megoldás érdekében. A biztosítóknak ugyanis a szigorú titoktartási szabályok nem engedik meg, hogy egymás között kicserélve ezeket az adatokat, maguk hajtsák végre a javítást. Ha azonban a „régi” biztosító a helyes, korrigált adatokat felviszi a rendszerbe, az „új” biztosító ezek alapján – a minisztérium állásfoglalása alapján – visszamenõlegesen is jogosult a valós bónusz-osztályba sorolni az autóst.