Intelligens közlekedés: gyõztes útvonaltervezõk az EU-ban
2012.03.12
Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelõs alelnöke a mai napon ismertette az elsõ intelligens mobilitási felhívás keretében multimodális útvonaltervezõk kialakítására meghirdetett pályázat gyõzteseinek nevét. Az „operatív útvonaltervezõ” kategóriában a legtöbb szavazatot az Idos és a Trenitalia kapta, míg az „innovatív elképzelések” kategória két elsõ helyezettje a Penelope Ventures GmbH és a SNCF pályázata lett. A kezdeményezés célja olyan egységes európai útvonaltervezõ kidolgozásának ösztönzése volt, amely egész Európára vonatkozóan kínál a különbözõ közlekedési módokat kombináló alternatívákat.

A szavazás végeredményének ismertetésekor Siim Kallas alelnök így fogalmazott: „Meggyõzõdésem, hogy a gyõztes pályamunkáknak és a felhívásban részt vevõ valamennyi projektnek köszönhetõen bõvül az európai polgárok választási lehetõsége a számukra legmegfelelõbb multimodális utazás kiválasztását illetõen. A mostani pályázat rávilágított a még megoldásra váró kérdésekre, különösen az utazási adatok minél szélesebb körû és könnyebb hozzáférhetõségének fontosságára.”

Az „operatív útvonaltervezõ” kategóriában az Idos (Chaps spol. s r.o., Cseh Köztársaság) és a Trenitalia (Ferrovie dello Stato Italiane SpA, Olaszország) útvonaltervezõje végzett az élen. Az „innovatív elképzelések” kategória pályamunkái közül a zsûri a Penelope Ventures GmbH Byebyehello, valamint az SNCF Mytripset névre keresztelt útvonaltervezõjének ötletét hozta ki gyõztesnek.

Az „operatív útvonaltervezõ” kategória gyõztese az a két pályamunka lett, amelyek a legtöbb voksot kapták a 12 pályázat részvételével meghirdetett elektronikus szavazáson.

Az Idos elsõsorban a Cseh Köztársaság területére és Szlovákiára vonatkozó, háztól-házig történõ útvonaltervezés szakértõje, de segítségével a busszal vagy vonattal Európa más szegleteibe tartó utasok is találnak csatlakozást. Az útvonaltervezõ honlapját havonta mintegy 66 millió érdeklõdõ látogatja.

A Trenitalia útvonaltervezõjének (SIPAX) segítségével az utazók az Olaszországban és annak szomszédos országaiban közlekedõ vonat-, busz- és kompjáratok közül választhatnak. Az útvonaltervezõt a Viaggiatreno nevû, valós idejû forgalmi információkat szolgáltató eszköz egészíti ki. A Trenitalia útvonaltervezõjét naponta közel három millióan használják.

Az „innovatív elképzelések” kategória legjobbjai azzal tûntek ki a többi pályázó közül, hogy pontosan megértették a problémát, és ennek megfelelõen az utazók összes lehetséges igényét (pl. a jegyértékesítést is) kielégítõ tervezõt fejlesztettek ki.

A Penelope Ventures GmbH Byebyehello útvonaltervezõjének ötlete számos innovatív elemével és az érdekelt felek példaértékû, az elképzelés gyakorlati megvalósítását lehetõvé tevõ támogatásával gyõzte meg a zsûrit. A vállalkozás a tervek szerint 2012 májusában dobja piacra a tervezõt, elõször Németországban.

A SNCF által ismertetett Mytripset útvonaltervezõ pedig azzal az ötlettel keltette fel a zsûri érdeklõdését, hogy a közösségi hálózatok bevonásával igyekszik egyrészt frissíteni a honlap tartalmát, másrészt aktuális forgalmi információkat biztosítani az oda látogatók számára. A sikerhez vezetõ utat a Mytripset esetében is erõs támogatói gárda egyengeti. Az útvonaltervezõ elsõ piaci megjelenését 2012 õszére tervezik, Franciaországban.

Az elsõ intelligens mobilitási felhívás gyõztesei a Bizottság meghívására az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának (TRAN) 2012. március 26 i ülésén ismertethetik ötleteiket és megoldásaikat. Meghívást kapnak továbbá a 2012. október 22–26. között Bécsben megrendezésre kerülõ ITS Világkonferenciára is, hogy ösztönözzék az Európa egészére kiterjedõ multimodális utazási megoldásokban rejlõ lehetõségekkel és a használatukkal kapcsolatban felmerülõ nehézségekkel foglalkozó további megbeszéléseket.

A Siim Kallas alelnök által 2011. június 6-án közzétett felhívás keretében gazdasági szereplõk és uniós polgárok pályázhattak, az egész kontinensre (de legalább az adott ország határain kívülre) kiterjedõ multimodális útvonaltervezõ-megoldások, vagy az ilyen valóban európai multimodális eszközök megteremtését lehetõvé tevõ innovatív elképzelések beküldésével.

Az elsõ kategóriában összesen 28 pályázat érkezett, amelyek közül a 12 legígéretesebbnek tûnõ pályamunkát bocsátották nyilvános elektronikus szavazásra 2011. december 5. és 2012. január 13. között. Ezzel párhuzamosan szakértõkbõl álló zsûri bírálta el a beérkezett 22 „innovatív elképzelést”.