Már EU szinten foglalkoznak a személyhajók biztonságával!
2012.04.24
Siim Kallas, az EU közlekedéspolitikai biztosa a mai napon megnevezte a Bizottság kiemelt fontosságú célkitûzéseit a személyhajók biztonsága terén. A biztos vitaindító elõadása a Bizottság által a személyhajók biztonságáról tartott, nagyszabású brüsszeli konferencián hangzott el, amelynek célja konzultáció kezdeményezése az érdekelt felekkel a tervezett kiemelt fontosságú intézkedések kapcsán.

Siim Kallas alelnök a következõket mondta: „A tragikus baleseteket, mint például a Titanic, az Estonia vagy a Costa Concordia katasztrófáját követõen a hajóbiztonság mindig a figyelem középpontjába kerül. Jóllehet a tragédiák után levonjuk a tanulságokat, nem ülhetünk ölbe tett kézzel a következõ balesetig. Meggondolatlanság lenne, ha csupán az eseményeket követõen reagálnánk. Az Unió hajóbiztonsági szabályai a folyamatos átdolgozásnak, valamint a tengeri biztonsági szabványok erõsítését szolgáló proaktív és megelõzõ intézkedéseknek köszönhetõen világszerte a legszigorúbbak.”

A Bizottság alelnöke a személyhajók biztonságának fokozására az alábbi, három részbõl álló koncepciót határozta meg:

1. A hajózási ipar önkéntes intézkedéseinek támogatása

Siim Kallas alelnök üdvözölte az Európai Hajózási Tanács (European Cruise Council) mai bejelentését arról, hogy a jogszabályok által elõírt intézkedéseken túlmenõen további kötelezettségvállalások várhatók az alábbi területeken: útvonaltervezés, a hídra való belépés ellenõrzése, valamint a fedélzeti mentõmellényekhez való hozzáférés.

Kiemelendõ, hogy az Európai Hajózási Tanács négy független szakértõ kinevezését is vállalta, akik feladata a teljes folyamat felügyelete, továbbá a részeredmények és a megvalósítás nyomon követése lesz. Az ipar önkéntes kötelezettségvállalásai jelentõs és közvetlen hatást gyakorolhatnak, amennyiben az intézkedéseket következetesen végrehajtják.

2. Az elõírások végrehajtásának és alkalmazásának intenzívebbé tétele

A biztonsági szabályokat szigorúan érvényre kell juttatni. A Bizottság az Európai Tengerbiztonsági Ügynökséggel (European Maritime Agency – EMSA) karöltve, jelenlegi tevékenységének részeként kezdeményezte a tengerészeti jogszabályok betartásának helyszínen történõ ellenõrzését. 2012-ben az ellenõrzések elsõsorban az utasok fedélzeti nyilvántartására irányultak. Ez a munka egy olyan átfogó program részét képezi, amely a személyhajó-ágazatot érintõ, célzott végrehajtási intézkedéseket foglal magában.

3. Szabályozási intézkedések kidolgozása

A Bizottság szakaszos eljárás kialakításán dolgozik: a tervek szerint egyes javaslatok benyújtására 2012-ben, míg a további, különleges intézkedésekre valószínûleg 2013-ban kerülne sor. A hajózás természetébõl adódóan nemzetközi kérdés, így kétsávos, ún. ikerpályás megközelítés alkalmazására van szükség, szoros együttmûködésben az ENSZ nemzetközi hajózási szabályait meghatározó Nemzetközi Tengerészeti Szervezettel (IMO).

A Bizottság még 2012 vége elõtt jogalkotási javaslatokat nyújt be az Unión belül közlekedõ személyhajókra vonatkozó biztonsági szabályok tekintetében. Ennek elsõdleges célja a meglévõ uniós szabályozás kiterjesztése a nem acélból készült, uniós vizeken közlekedõ személyhajókra is. Az említett hajók, köztük például a kisebb személyhajók és az acéltól eltérõ anyagból készült hajók, a vitorlás hajók és a történelmi hajók, egyre nagyobb piaci részesedéssel rendelkeznek, elsõsorban a turisztikai ágazatban.

A Bizottság javaslat benyújtását tervezi a személyhajók stabilitására vonatkozó uniós szabályozásnak a roll-on/roll-off kompok tekintetében történõ aktualizálására, elsõdlegesen a hajók káresetet követõ stabilitásának növelése céljából. A Bizottság ugyanakkor az IMO rendelkezésére bocsátja a sérült roll-on/roll-off személyhajók stabilitását érintõ saját kutatási eredményeit, hogy segítségükkel erõsíteni lehessen az IMO nemzetközi szabályait. Az említett kompok esetében a stabilitás kiemelten fontos kérdés, mivel a fedélzeten lévõ víz problémákat okozhat. Az Unió az Estonia tragédiája óta saját regionális biztonsági szabályokkal rendelkezik.

A jövõre vonatkozó tervek: Az uniós finanszírozásban megvalósuló, a körutazást végzõ hajók és a kombinált személy- és teherszállító (ro/pax) hajók stabilitását vizsgáló kutatási projekt (GOALDS) elõzetes eredményei a várakozások szerint 2012 õszére várhatók. A Bizottság megvárja az említett mûszaki tanulmányok eredményeit, valamint az olasz hatóságoknak a 2012. január 13-án szerencsétlenül járt Costa Concordia hajó roncsát érintõ, jelenleg is folyó vizsgálatainak eredményeit, mielõtt megfontolja a további javaslatok benyújtását.

A személyhajók biztonságáról folytatott, tizenkét héten át tartó nyilvános konzultáció 2012. július 5-én zárul. Ezt az érdekelt felek részvételével zajló munkaértekezlet követi, amelyen bemutatásra kerülnek a konzultáció eredményei. A Bizottság még 2012 vége elõtt benyújtja elsõ – a konzultáció és a kétéves mûszaki elõkészítõ munka alapján kidolgozott – jogalkotási javaslatait.