A Facebookon a felhasználók vásárlási szokásaitól kezdve, a földrajzi elhelyezkedésükig, internet-használati szokásaikon át számtalan információ elérhetõ. Elektronikus nyomunkat ma már digitalizálják, szabványosítják, elemzik és modellezik, hogy aztán értékesíthessék a különbözõ vállalkozások számára. Ilyen potenciális adatfelhasználók a biztosítók, akik a kárbejelentések valóságtartalmát, illetve egészségi állapotunkat is ellenõrizni tudják a rólunk szóló információk segítségével.
A fogyasztóvédelmi szervezet felmérésében 1340 aktív Facebook felhasználó vett részt, akiket adatvédelmi beállításaikról, gyakorlatukról kérdeztek. Aggodalomra ad okot a szervezet szerint, hogy egyesek túl sok információt osztanak meg magukról a közösségi oldalon. Becslések szerint mintegy 4,8 millió amerikai közli a Facebookon, hogy hova és mikor tervez elutazni (amely tuti tippet ad a betörõk számára) és mintegy 4,7 millió felhasználó „lájkol” olyan oldalakat – például egészségügyi kezelésekrõl szólót – amely a biztosítók számára hordoz fontos információt az ügyfelekrõl.
Sokan nem tudják például, hogy még ha az adatvédelmi beállítások szerint az általunk megosztott információkat csak az ismerõseink láthatják, ha egy ismerõsünk valamilyen applikációt használ, elõfordulhat, hogy velünk kapcsolatos információkat is megoszt egy harmadik féllel, akár tudtunk nélkül is.
A PwC közelmúltban megjelent felmérése szerint a felhasználók mintegy 41%-a aggódik amiatt, hogy a közösségi oldalon róla elérhetõ információk hátrányosan érinthetik egészségbiztosításukat.
A kárbejelentések valódiságát fõként a nem-életbiztosítók igyekeznek a közösségi oldalakon elérhetõ információkkal is ellenõrizni. Különösen a fiatalokra jellemzõ, hogy túl sok információt osztanak meg magukról ezeken az oldalakon, amely aranybányaként szolgálhat a biztosítók számára egy-egy nyomozás során.
Ugyanakkor nem minden biztosító véli úgy, hogy ez a legjobb csatorna a kárbejelentések valódiságának ellenõrzésére, azzal azonban mindenki egyetért, hogy a betörés kockázatát nem érdemes azzal növelni, hogy eláruljuk, mikor vagyunk otthonunktól távol. Tudatosabban kellene tehát használni a Facebookot és a hasonló közösségi siteoket.
A Consumer Reports azon aggodalma, hogy a biztosítók oknyomozó platformként használják ezeket az oldalakat olyan szempontból kétségbe vonható, hogy a biztosítóknak nem áll érdekükben elriasztani ügyfeleiket egy ilyen felhasználási móddal, hiszen ezzel az ügyfelek bizalmát veszítenék el, és elvágnák a lehetõséget attól is, hogy közvetlen interakcióba lépjenek velük.
2012.05.07
Az amerikai Consumer Reports fogyasztóvédelmi magazin felmérése szerint a biztosítók már abból az információból is sokat megtudnak ügyfeleikrõl, ha „lájkolnak” egy egészségügyi kezelésekrõl szóló oldalt.