Közel 5 milliárdos nyereséget ért el a Generali!
2012.05.14
A hazai biztosítási piac számára a 2011-es év pénzügyi szempontból is jelentõs nehézségeket tartogatott. A Magyarországon tevékenykedõ társaságok díjbevétele továbbra is csökkenõ tendenciát mutat, a legnagyobb visszaesést a gépjármû-biztosítások piacán volt tapasztalható, de az életbiztosítások értékesítése is jelentõsen csökkent. A negatív piaci tendenciák ellenére a Generali-Providencia Biztosító továbbra is õrzi piaci pozícióját, és noha a díjbevétel tekintetében minimális visszaesést könyvelt el a társaság, az adózott eredményt sikerült 42 %-kal 4,9 milliárdra növelnie 2011-ben, és hasonló javulás mondható el a Generali-csoport egészérõl is.

A Generali Biztosító 2011-ben jelentõsen növelni tudta adózott eredményét, a 2010-es közel 3,5 milliárdos eredmény után a bizonytalan gazdasági környezet ellenére 2011-ben már 4,9 milliárd forintos nyereséget ért el a társaság, ami 42 %-os javulást jelentett. A magyarországi Generali-csoport ugyancsak jelentõsen, 3,6 milliárdról 4,8 milliárdra növelte az adózott eredményét. Ez egyrészt a folyamatok hatékonyság-javításának, költségcsökkentésnek és a kedvezõ idõjárás miatti alacsonyabb kárhányadnak köszönhetõ. Eközben mind a Generali-Providencia, mind a Generali-csoport relatív piaci pozíciója is erõsödött, részesedése 2011-ben – enyhe csökkenés mellett – megközelítette a piacvezetõét.

„2011 a szélsõségek éve volt a biztosítási szektorban: a válság és a végtörlesztések jelentõsen visszavetették a lakosság megtakarítási képességét, az idõjárás ugyanakkor „kegyes” volt, és ezzel együtt csökkent a kárhányad. A nehéz piaci körülmények ellenére a Generali csoport teljesítette a 2011-es terveit. Az elsõdleges célkitûzés – a stratégiájával összhangban – nem a díjbevétel bármi áron történõ növelése, hanem a nyereségesség javítása volt, ennek a feladatnak, piaci pozíciónk megõrzése mellett, sikerült eleget tennünk.” – mondta Erdõs Mihály elnök-vezérigazgató.

A Generali-Providencia 2011-ben 114,9 milliárd forint korrigált díjbevételt1 ért el, a társaság piaci részesedése így 16,9 százalék volt, ami enyhe csökkenést mutat az elõzõ évihez képest. Az életbiztosítások korrigált díjbevétele alapján a társaság piaci részesedése ebben az üzletágban 12 százalék, 35,8 milliárd forint volt. A biztosító a nem-élet üzletágban 79,1 milliárd forintos díjbevétellel 20,8 %-os piaci részesedést ért el, ami 4,8 százalékos csökkenést jelent. Ez mindenekelõtt a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításból (kgfb) származó díjbevétel visszaesésének eredménye, egyéb módozatokban a Generali növelni tudta piaci részesedését. Ez a csökkenés azonban még mindig kedvezõbb, mint a piac 5,8%-s visszaesése.

A Generali csoport (a Genertelt és az Európai Utazási Biztosítót is figyelembe véve) összesen 120,6 milliárd forint korrigált díjbevételt ért el, amellyel 17,7 százalékos piaci részesedést ért el, 0,2 százalékkal megközelítve a piacvezetõt. A kgfb-n kívüli nem-élet biztosítások területén a cégcsoport 25,2 százalékos piaci részesedéssel piacvezetõ lett.

A Generali-Providencia 2011-es eredményei üzletáganként

Személybiztosítások
Az életbiztosítási piacra mind a végtörlesztés, mind a forint árfolyam alakulása rányomta a bélyegét 2011-ben. Tavaly a Generali életbiztosításokból származó bevétele mégis enyhén emelkedett, az egyszeri díjak csökkenését ugyanis ellensúlyozni tudta a folyamatos díjak enyhe emelkedése. Az életbiztosítások korrigált díjbevétele 35,8 milliárd forint volt, ami 2,9 százalékos csökkenést jelent. A nehéz, az év második felében extra negatív hatásokkal – végtörlesztések miatt megszüntetett életbiztosítások – terhelt évben a Generali meg tudta õrizni a piaci pozícióit.

A lejáró életbiztosítások állománya növekedett 2011-ben. A visszavásárlások alakulása a darabszámot tekintve nem érte el a 2009-es és a 2010-es évek volumenét, összegében azonban magasabb volt, ezek jelentõs része a banki hitelek végtörlesztéséhez kapcsolódott.

Nem-élet biztosítások
A kgfb-n kívüli nem-életbiztosítás területen, miközben az egész piac stagnált, a Generali 1,1 százalékos, a Generali Csoport pedig 1,6 százalékos növekedést ért el az elmúlt évben, ezzel meghaladva a piaci eredményeket. A gépjármû biztosításoktól eltekintve, a nem-élet terület növekedési eredményeit tekintve a Generali piacvezetõ pozíciót ért el. A lakásbiztosítások díjbevétele közel 8 százalékkal, a teljes lakossági vagyonbiztosítás pedig megközelítõleg 4 százalékkal nõtt az elmúlt évben.

A többlakásos épületbiztosítások mind a darabszám, mind a díj tekintetében tudott növekedni. A Generali a társasházak esetében piacvezetõ pozícióban volt 2011-ben, míg az egész lakásbiztosítási piacon a második helyet mondhatta magáénak. 2011-ben a természeti károk megkímélték a magyarországi lakásokat, így a kárhányad az elõzõ évhez képest csökkent.

A mezõgazdasági biztosítások díjbevétele a piac több mint harmadát tette ki, az általános felelõsségbiztosítások díjbevétele pedig 26 százalékkal nõtt.

Kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítások és casco
A kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítások területén 2011-ben az elõzõ évekhez hasonlóan éles díjverseny jellemezte a piacot, a teljes piaci díjbevétel 16,8 százalékkal csökkent. A Generali díjbevétele mintegy 30 százalékkal, 11 milliárd forintra csökkent az elõzõ év ugyanezen idõszakához mérten, a társaság kárhányada azonban stabil maradt az elõzõ év megegyezõ idõszakához képest is. Ez az eredmény tudatos stratégiai döntés eredménye volt, hiszen a biztosító a korrekt kárrendezést és a jövedelmezõség megõrzését biztosító díjszintet állapított meg.

2011-ben a casco piac csökkenésének tendenciája jelentõsebben érvényesült, mint a megelõzõ években. Díjbevétel szempontjából azonban rendkívül kedvezõen alakult a Generali piaci pozíciója. 2011-ben ugrásszerûen megnõtt a piaci részesedés: a teljes piacnak mintegy negyedét (24,6 %) a Generali biztosította.

Generali leányvállalatok
Generali Alapkezelõ a nehéz körülmények mellett - a magánnyugdíjpénztári vagyonkezelés elveszítését követõen is - kiemelkedõ eredményt ért el, hozzájárulva ezzel a Generali csoport eredményességéhez. A Genertel, melynek innovációit telefonos értékesítés terén a tulajdonos Generali PPF Holding is példaértékûnek tartja, portfoliójában meghatározóak a gépjármû-felelõsségbiztosítások, ezért piaci részesedést veszített. Az Európai Utazási Biztosító ugyanakkor 2011-ben történetének legeredményesebb évét zárta.