„A megkülönböztetésmentességhez való jog az uniós alapjogok egyike – mondta Siim Kallas alelnök. – Egy francia vagy egy brit állampolgárságú autósnak ugyanolyan könnyû áthaladást kell biztosítani Szlovénián vagy Belgiumon keresztül, mint egy helybelinek. Az útdíjrendszereknek mindenki szempontjából átláthatóknak és méltányosaknak kell lenniük.”
A jelenlegi helyzet
A személygépkocsikra hét tagállamban – Ausztriában, Bulgáriában, a Cseh Köztársaságban, Magyarországon, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában – vetnek ki útdíjat idõalapú matricarendszer szerint. Belgium most dolgozik ilyen rendszer bevezetésén. Hollandiában és Dániában ugyancsak felmerült a személygépkocsikra is vonatkozó útdíjrendszer bevezetésének lehetõsége.
Az uniós „euromatrica-irányelv” világosan felsorolja azokat a költségeket, amelyek a nehéz tehergépjármûvek esetében útdíj formájában felszámíthatók: ilyenek az infrastruktúra-költségek, valamint a külsõ – például a légszennyezés vagy a zajártalom miatt keletkezõ – költségek. A személygépkocsikra nem vonatkoznak ilyen szabályok. Ebben az esetben is alkalmazni kell azonban az uniós szerzõdésekben foglalt alapvetõ rendelkezéseket, amelyek tiltják az állampolgárság alapján történõ megkülönböztetést.
Az évek során a Bizottsághoz számos panasz érkezett a személygépkocsikra vonatkozó útdíjrendszerek kapcsán, s e rendszerek némelyike az uniós szabályokkal ellentétesnek bizonyult. Ausztria 1996-ban módosítani kényszerült az általa bevezetni tervezett matricarendszert, miután a Bizottság megállapította, hogy a külföldi úthasználókkal szemben méltánytalan, ha csak egész évre érvényes matrica kapható. 2008-ban a Bizottság jogsértési eljárást indított Szlovénia ellen, amiért az nem kínált fél évnél rövidebb érvényességi idejû matricát. Ennek hatására a hatóságok heti matricát is bevezettek.
A Bizottság iránymutatása
A Bizottság abban kíván a tagállamoknak támpontot adni, hogy mi nem minõsül diszkriminatív díjszabásnak.
1. A Bizottság egyértelmûen a távolságalapú útdíjfelszámítás mellett foglal állást, mivel az természeténél fogva méltányosabb és alkalmasabb az árjelzések küldésére, mint az idõalapú matricarendszer. Ha nincsenek kellõen átgondolva, a matricarendszerek nagyobb eséllyel okoznak indokolatlan nehézségeket azon külföldi autósoknak, akik az adott országon csak áthaladnak.
2. Idõalapú matricarendszer alkalmazása esetén bizonyos feltételeket kell teljesíteni.
Ezek a következõk:
a) Rövid érvényességi idejû matrica. Gondoskodni kell arról, hogy a belföldi és a külföldi autósok egyaránt legalább heti, havi és éves matrica közül választhassanak. Nyilvánvaló, hogy a külföldiek leginkább a rövid idõre szóló matricát fogják igénybe venni.
b) Elfogadható „átlagos napidíj-hányados”. Az átlagos napidíj-hányadosból kiderül, hogy a külföldi (a legrövidebb érvényességi idejû – például heti – matricát igénybe vevõ) autós a leghosszabb érvényességi idejû (például éves) matricát vásároló belföldi autóshoz képest átlagosan mennyivel fizet többet egy napi úthasználatért.
A jelenleg érvényben lévõ rendszerek esetében a külföldi és a belföldi autósokra kivetett átlagos napi díj hányadosa 2,5-tõl 8,2-ig terjed. Ez utóbbi tekintendõ az elfogadhatóság felsõ határának. Összehasonlításképpen: az „euromatrica-irányelv” értelmében a nehéz tehergépjármûvek esetében ez az arány legfeljebb 7,3 lehet.
A rövid érvényességi idejû matrica magasabb egy napra vetített árát objektív megfontolások, például a nagyobb adminisztratív költségek indokolhatják. E költségeknek azonban indokolt és arányos mértékûeknek kell lenniük.
c) Könnyen hozzáférhetõ, közérthetõ tájékoztatás az úthasználati díjakról a külföldiek számára. Gondoskodni kell arról, hogy a külföldiek többféle fizetési mód közül választhassanak, így többek között arról, hogy a határon könnyen megközelíthetõ fizetõállomások álljanak a rendelkezésükre, továbbá telefonon és interneten is fizethessenek. A jogérvényesítésnek nem szabad csupán a határ menti területekre összpontosulnia.
Háttér – Útdíjak
Minden tagállam maga dönt arról, hogy kíván-e útdíjat bevezetni, és ha igen, milyen jármûvekre és milyen díjbeszedési módszer alkalmazásával. Jelenleg egyes tagállamok távolságalapú útdíjrendszert, míg mások idõalapú matricarendszert alkalmaznak. Bizonyos tagállamok egyáltalán nem vetnek ki útdíjat.
Az alábbi táblázat ismerteti a matricarendszert alkalmazó hét uniós tagállamban kivetett úthasználati díjakat.