A kevés is több, mint a semmi: tarolnak a miniCasco jellegû termékek
2012.05.22
Tovább csökkent a nem-életbiztosítási piac a Magyar Biztosítók Szövetsége 2012 elsõ negyedévére vonatkozó adatai szerint: a szegmens állománydíja a tavalyi hasonló idõszakhoz képest – stagnáló díjbevétel mellett – több mint 5 százalékkal, 337,4 milliárd forintra csökkent. A szintén a nem-élet üzletágban mûködõ Genertel direktbiztosító ugyanebben az idõszakban közel 44 százalékkal növelte díjbevételét. Az eredmény részben az év végi kötelezõkampányban mutatott teljesítménynek, részben pedig a casco-piacon, azon belül is a miniCasco jellegû termékekhez kapcsolódó sikereknek köszönhetõ.

A nem-életbiztosítási ágban továbbra is a gépjármû-biztosítások (kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás és casco) adják a teljes záró állománydíj 46 százalékát, ám ez a részarány folyamatosan csökken (2010: 54 százalék). Jelentõsen zuhant mind a kgfb-bõl, mind a Casco-szerzõdésekbõl származó állománydíj az elmúlt év azonos idõszakához képest. Miközben a kgfb állománydíja 12 százalékkal alig 86 milliárd forintra zsugorodott, a casco-piac záró állománydíja hasonló mértékû csökkenés következtében 78-ról 69 milliárdra esett.

„Az állománydíj 12 százalékos csökkenése mellett meglepõnek tûnik, hogy ugyanebben az idõszakban több mint három százalékkal, 859 ezerre bõvült a casco-szerzõdések száma. Mindez egyértelmû jele annak, hogy miközben a teljes körû casco átlagdíja is csökken, az ügyfelek érdeklõdése egyre inkább minicascó-jellegû termékek irányába mozdul, és egyedül ez a casco-részpiac tudott látványos növekedést produkálni.” – emelte ki Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.
A fenti adatokat támasztják alá a Genertel minicasco-értékesítési adatai is: míg tavaly egész évben 12 578 ilyen szerzõdést kötött a direktbiztosító, addig 2012-ben már május közepén sikerült meghaladniuk ezt a szerzõdésszámot.

Az elmúlt évek statisztikái azt bizonyítják, hogy a casco-piaci penetrációt nem lehet kimozdítani az évek óta jellemzõ, alig 20 százalék feletti szintrõl. Ennek oka az autópiac pangása; az autók átlagélettartamának folyamatos növekedése, az új-autópiac zsugorodása és a kedvezõtlen gazdasági környezet, ami jelentõsen korlátozza az autótulajdonosok fizetõképességét.

A szakértõ szerint ugyanakkor a gazdasági helyzet romlása azt is eredményezi, hogy egyre kevesebben képesek egy bekövetkezõ autós káreseményt kompenzálni önerejükbõl, így a korábbinál több biztosításra van szükség. A Genertel kutatása szerint a gépjármû-tulajdonosok többsége a havi díj mértékét sokallja, harmada úgy érzi, az autója túl öreg ahhoz, hogy megérje rá cascót kötni és ráadásul sokan nem bíznak abban sem, hogy a megfelelõ összeget fogja a kárszakértõ megítélni egy adott baleset kapcsán.

„A casco penetráció a következõ idõszakban nem növelhetõ látványosan a hagyományos termékekkel, és ha elfogadjuk, hogy bármilyen mértékû fedezet jobb, mint a fedezet teljes hiánya, akkor egyértelmûen az elõforduló káresetek jelentõs részét lefedõ, a fenti korlátokat átlépõ részcascók felé kell a piacnak elmozdulnia. A most napvilágot látott adatok is azt támasztják alá, hogy a casco-piacot a miniCasco jellegû, innovatív termékekkel lehet valamennyire élénkíteni.” –tette hozzá a Genertel vezérigazgatója.