Kínában a KRESZ vizsga is más! Fájhat a fejük a biztosítóknak
2012.06.05
„Az olyan embereket, mint mi, akik Ferrarikat vásárolnak, nem igazán érdekli a biztosítás, hiszen azért veszünk autót, hogy gyorsan hajtsunk vele. Ha összetörjük, egyszerûen kidobjuk õket.” – mondta a huszonéves Li a Reutersnek, a Pearl River Delta gyártulajdonos fia, aki épp negyedik Ferrariját vásárolta meg. A Lihez hasonló vezetõk óriási kihívásokat jelentenek a Kína piacán lábukat megvetni szándékozó globális biztosítóknak, így az Allianznak, az AXA-nak, vagy épp a Charitisnek.

A világ legnagyobb gépjármû-biztosítási piaca, melyet közel 50 milliárd dollárosra becsülnek, óriási lehetõségeket rejt magában, azonban akadályok is akadnak bõven: a rossz vezetési szokásoktól, az autótulajdonosok új generációjáig, akik nem ismerik a balesetek és javítások elleni védekezés lehetõségeit, így a biztosításokat sem.

Jelenleg az a helyzet, hogy a Kína piacán jelenlévõ 21 biztosítótársaság, aki nem-életbiztosítási termékeket árul, mindössze a piac 1,1%-a felett rendelkezik. A nem-életbiztosítások díjbevételének háromnegyedét a gépjármû-biztosítások adják. A legfõbb oka, amiért a külföldi biztosítók ilyen alacsony piaci részesedéssel rendelkeznek a kínai szabályozási korlátokban keresendõ. A piacra belépni szándékozó biztosítók számára a bürokratikus folyamatok akár 12-18 hónapot is igénybe vehetnek.

Éppen ezért a külföldi biztosítók fiókhálózata jóval alacsonyabb, mint az állam által támogatott helyi társaságoké – PICC, CPIC, vagy Ping An – amely problémát jelenthet a társaságok számára, hiszen a gépjármû fedezetet vásárolni szándékozó ügyfeleknek óriási távolságokat kell megtenniük egy-egy biztosító eléréséhez. Az ügyfelek igénye ugyanis Kínában sem különbözik: mindenki azt szeretné, ha a biztosító képviselõje 30 percen belül a baleset helyszínére érne, illetve ha a javítások költségét egy héten belül visszatérítenék.

Az ügyfelek megnyerésén és megtartásán kívül, amely nagyban múlik földrajzi jelenlétükön, a külföldi biztosítóknak az is óriási feladatot jelent, hogy kiválasszák megfelelõ célcsoportot. Egy kísérleti projekt maréknyi kínai biztosítóján kívül ugyanis a kormány határozza meg a díjak nagyságát, ezért a nyereségesség inkább azon múlik, hogy milyen ügyfeleket választ a biztosító, mintsem a termékek árazásán.

A gépkocsivezetõk számának kétszámjegyû növekedése - naponta ezrek szereznek jogosítványt a világ legnépesebb országában – jelentõs díjbevétel növekedést is ígér. A közepes és magas jövedelmû emberek száma rohamosan nõ az országban, akik elõbb fognak autót venni, mint lakóingatlant.

Érdekes tesztek

A helyzet azonban nem itt sem fekete-fehér. Kínában ugyanis a jogosítvány megszerzéséhez kötött tesztek is meglehetõsen bizarrok: az egyik kérdés például arra vonatkozik, hogy merre kell fordulnia a vezetõnek, ha köpni szándékozik. Ez nem ad túl sok okot a biztosítók optimizmusára a balesetek számát, illetve a hozzájuk kapcsolódó kártérítések nagyságát illetõen.

2010-ben Kínában mintegy 3,9 millió közúti balesetrõl számoltak be, amelyben több mint 65 ezer ember vesztette életét, további 254 ezren pedig megsérültek. Összehasonlításként, az USA-ban 2009-ben 30 ezer halálos baleset történt, holott a bejegyzett jármûvek számra 2,5-szerese a kínainak.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2006-ban Kínában ötpercenként történt halálos közúti baleset, köszönhetõen az egyre több friss jogosítvánnyal rendelkezõnek. Az autópályán szemben haladó autósok egyáltalán nem számítanak ritka jelenségnek, gyakoriak a szándékos balesetek is, az autókereskedõk éppen ezért a bemutatótermeket általában szervizekké alakítják, hogy profitáljanak a gyakori ütközéseken.

A fejlett biztosítási piaccal rendelkezõ országokban általában a fiatal vezetõk jelentik a legnagyobb kockázatot a biztosítók számára, Kínában azonban kvázi mindenki fiatal vezetõnek számít, ezért meglehetõsen nehéz a külföldi biztosítóknak azon ügyfélcsoportok meghatározása, akiket jobban megéri biztosítani.

A KPMG hongkongi biztosítási vezetõje szerint ugyan léteznek nemzeti adatbázisok a vezetõi viselkedésekrõl, kártörténetrõl, azonban ezek nem elég naprakészek, és gyakran a biztosítót váltó vezetõk adatai el is vesznek. A külföldi biztosítók ráadásul nem is tudják, honnan szerezzenek pontos adatokat, ezért más piacok adatait próbálják Kínára alkalmazni, meglehetõsen kis sikerrel.

Beindul az online is

Három évvel ezelõtt Kína átvette a vezetõ szerepet az Egyesült Államoktól, mint a világ legnagyobb új autó piaca. Az LMC Automotive elõrejelzései szerint ráadásul az új autó eladások a következõ öt évben évi 7-15 százalékkal emelkednek majd. Kína lakossága ugyanis meghaladja az 1,3 milliárdot, mégis mindössze 106 millió autó van az utakon.

A külföld biztosítótársaságok vezetõi szerint a kínai fogyasztók egyre inkább bizalommal tekintenek az online biztosítás kötésre, de a Ping An kínai biztosító telefonos értékesítési példája is jól szemlélteti, hogy a földrajzi távolságok alternatív értékesítési megoldásokkal könnyedén leküzdhetõk. 2010-ben a Ping An biztosító díjbevételének 41,6%-át keresztértékesítésbõl, illetve telefonos értékesítésbõl szerezte.

A külföldi biztosítók általában azt remélik, hogy a drága autókat vásárló ügyfelek nagyobb összeget hajlandóak áldozni a biztosításra is, és talán vezetõi szokásaik is kifinomultabbak. Õket elsõsorban a szolgáltatásokkal lehet megszólítani – állítja az AXA kínai részlegének vezetõje. Õk concierge szolgáltatást is nyújtanak a gépjármû-biztosítási csomag részeként, de a csomagok ezen kívül is testre szabhatók, egyéb high-end termékek, így nemzetközi egészségügyi biztosítás, mûtárgybiztosítás, vagy jacht biztosítás hozzáadásával.