A mûszaki hibák jelentõsen hozzájárulnak a balesetekhez: az összes személygépkocsival elszenvedett baleset 6%-áért felelõsek; ez 2000 halottat és ennél jóval több sebesültet jelent évente. A motorkerékpáros balesetek 8%-a ered technikai jellegû meghibásodásból.
A legfõbb probléma, hogy egyszerûen túlságosan sok, mûszaki hibával rendelkezõ gépjármû közlekedik az utakon. Nemrég közzétett brit és német tanulmányok kimutatták, hogy a jelenleg az utakon lévõ személyautók 10%-a rendelkezik olyan hibával, amely miatt nem felelne meg a mûszaki vizsgán. Ráadásul a biztonságra komolyan kiható mûszaki hibákat (például az ABS vagy az ESP meghibásodását) nem is kell ellenõrizni a mostani szabályok értelmében.
A hatályos uniós jogszabályok a gépjármûvek ellenõrzésére vonatkozó minimumszabályai 1977 óta csak kismértékben aktualizálódtak, holott az autók, a vezetési szokások és a technológia nagymértékben fejlõdött azóta.
Az új javaslatok
Az új javaslatok több mint 1 200 élet megmentését és több mint 36 000, mûszaki hibából adódó baleset elkerülését tûzték ki célul.
A közlekedésért felelõs alelnök, Siim Kallas kijelentette: „Ha valaki nem megfelelõ mûszaki állapotú gépkocsit vezet, akkor veszélynek teszi ki saját magát és a vele együtt utazókat is – a családját, a barátait, az üzleti partnereit. Sõt, veszélyt jelent a közelében lévõ többi közlekedõre is. Egyszerûen nem akarjuk ezeket a halált hordozó gépkocsikat az útjainkon.”
Az új javaslatok fõbb elemei:
- A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok kötelezõ mûszaki vizsgálata az Unió teljes területén. A motorral és robogóval közlekedõk – többnyire fiatalok – alkotják az úthasználók leginkább veszélyt jelentõ csoportját.
- Az öregedõ gépjármûvek idõszakos mûszaki vizsgálatának gyakoribbá tétele. A gépjármûvek ötödik és hatodik éve között drámaian nõ a mûszaki hibákhoz köthetõ súlyos balesetek száma.
- A különösen sok kilométert megtett személy- és tehergépkocsik ellenõrzésének gyakoribbá tétele. Az ilyen gépjármûvekre ezzel ugyanolyan feltételek vonatkoznak majd, mint az egyéb sokat futó jármûvekre (taxik, mentõk stb.).
- A hibákra, felszerelésre és vizsgaállomásokra vonatkozó közös minimumszabályok létrehozása, hogy javuljon a mûszaki vizsgálatok minõsége.
- Az elektronikus biztonsági eszközök ellenõrzésének kötelezõvé tétele.
- A futásteljesítménnyel kapcsolatos csalások visszaszorítása a kilométeróra-állás nyilvántartásba vételével.
A javaslatok minden esetben a gépjármûvek ellenõrzésére vonatkozó, EU-szerte alkalmazandó közös minimumszabályokat hoznak létre, amelyeket a tagállamok szükség esetén szigoríthatnak.