Egy adott gépjármû esetében a közúti balesetek valószínûsége a Generali szakértõinek tapasztalata alapján számos, egymástól független tényezõtõl függ. A gépjármû mûszaki állapota, az idõjárási helyzet, a gépjármûvezetõ képességei és gyakorlottsága mind fontos faktorok lehetnek. Ugyanakkor kevesen gondolnák, hogy a látási viszonyok függvényében komoly jelentõsége lehet az adott gépjármû színének is. Egy, a közelmúltban publikált nemzetközi tanulmányban 17 év baleseteinek elemzése alapján összeállítottak egy listát arról, hogy milyen színû autókat érte a legkevesebb, illetve legtöbb baleset az utakon. A felmérés szerint az egyik legbiztonságosabb szín a fehér, ugyanis az különbözik legjobban környezetétõl. Ezáltal jobb az észlelhetõsége, és így kevesebb balesetet is szenvednek a fehér autóban utazók. Azonban azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy melyik napszakban vezetünk a legtöbbet, ugyanis – a felmérés szerint – ez is befolyásolja a biztonságos közlekedést.
A felmérés szerint nappali környezetben a legbiztonságosabb szín a narancssárga, míg a legveszélyesebb a pink. Elõbbinek 11%-kal kevesebb, míg utóbbinak 19%-kal magasabb az esélye arra, hogy balesetet szenvedjen, mint a fehér jármûveknek. Ezzel ellentétben éjszaka a narancssárga autókat kerüli el leginkább a baj, 23%-kal kisebb eséllyel éri õket kár, míg a legnagyobb veszélynek a piros és az aranyszínû jármûvek vannak kitéve, mindkét esetben 10-10%-kal valószínûbb, hogy balest éri õket, mint a fehér autókban ülõket.
A hazai adatokat elemezve, a Generali kimutatása alapján a következõket láthatjuk: Magyarországon az ezredforduló környékén a legnépszerûbb szín magasan az ezüstmetál volt. Ez a tendencia még ma is tükrözõdik a Generalinál biztosított gépjármûállományban. A biztosítótársaság adatai szerint az ügyfeleik körében a leggyakoribb szín a szürke, illetve a metálszürke. Ezt követi a fekete, a kék, a piros illetve a fehér árnyalat. Érdekesség, hogy míg a szürke szín kimagaslóan a legnépszerûbb a biztosító adatai szerint, a nappali közlekedésben ugyanakkor az egyik legveszélyesebb is egyúttal.
„Annak hátterében, hogy a nálunk biztosított személygépkocsik jelentõs többsége szürke, illetve ezüstmetál színû, leginkább az áll, hogy 10 évvel ezelõtt ez volt a legdivatosabb árnyalat. A válság hatására pedig egyre kevesebben engedhették meg maguknak, hogy lecseréljék öregedõ jármûvüket. Ma már azt láthatjuk, hogy például a cascóval rendelkezõ jármûvek között a 6-10 éves autók aránya megközelítette az 50%-ot. Az, hogy bizonyos látási viszonyok között a szürke szín az egyik legveszélyesebb, azt gondolom maximálisan kompenzálható a jól megválasztott vezetési stílussal és a gépjármû megfelelõ karbantartásával és szervizelésével.” – nyilatkozta Simon Zsolt, a Generali gépjármû-biztosítási üzletágának igazgatója.
A Generali és a nemzetközi elemzés statisztikáit összevetve arra az eredményre juthatunk, hogy a „legveszélyesebb” színek igen népszerûek hazánkban, azonban ezen autók tulajdonosai idõben gondoskodnak a biztonságukról, és kötöttek megfelelõ biztosítást.
„Természetesen a balesetek megelõzéséhez az elsõ, és legfontosabb lépés, hogy gépjármûvünk megfelelõ mûszaki állapotban legyen, illetve hogy a szabályokat betartva és körültekintõen vezessünk. Azonban elõfordulhat olyan helyzet is, mint például egy éjszakai felhõszakadás, amikor a káreset elkerüléséhez hozzájárulhat az autónk színe is.” – tette hozzá Simon Zsolt.