Az „Insurance Revealed” címet viselõ kutatásban a megkérdezettek 78 százaléka úgy tekintett az életbiztosításra, mint egy értékes pénzügyi-, illetve vagyontervezési eszközre, 53 százalék szerint pedig a jelenlegi gazdasági helyzet miatt az életbiztosítás fontosabb szerepet tölt be, mint valaha.
Annak ellenére, hogy a legtöbben felismerték jelentõségét, 51 százalékuk mégis a hitel- vagy a jelzálogtörlesztést nevezte meg legfontosabb akadálynak életbiztosítások megkötésével szemben. 61 százalék sosem számolt az életbiztosítás szükségességével, a biztosítottaknak pedig mindössze egy negyede érzi, hogy van megfelelõ fedezete.
A kutatás másik fontos megállapítása, hogy a kommunikáció hiánya is szerepet játszik az alacsony életbiztosítási penetrációban. A megkérdezettek 62 százaléka szerint a család a legelsõ, amely kellõ indokot szolgáltat az életbiztosítás megkötésére, a párok közül viszont sokan egyszerûen elkerülik a kérdéskört, és nem beszélik meg társukkal. A házasságban élõ válaszadók 45 százaléka nem igazán, vagy sosem beszélt a másikkal arról, milyen változás állna be a család pénzügyi helyzetében, ha egyikük meghalna.
„Az életbiztosítás egyike a legkevésbé tárgyalt témáknak egy család pénzügyi tervein belül, holott a biztos jövõ megteremtésében igen fontos szerepet játszik” - mondta Butch Britton, az ING U.S. Biztosító vezérigazgatója. „A házastársak és családtagok pénzügyi szakemberekkel folytatott kommunikációjának hiánya miatt rengeteg amerikai család alulbiztosított, melynek következtében halálesetet követõen fedezethiány állhat fenn. Reméljük, hogy kutatásunk és erõfeszítéseink – fõleg az életbiztosításért kampányoló hónap során - meghozzák gyümölcsüket és elindítják a megfelelõ kommunikációt, hogy mindenki nagyobb biztonságban élhesse mindennapjait.”
Az adatok alapján a válaszadók többnyire az életbiztosítások védelmet, biztonságot nyújtó elõnyeit tekintve voltak tájékozottak, 26 százalékuk pedig azt emelte ki, hogy segítségével kiesõ jövedelmeket pótolhatnak, 23 százalék pedig a hiteltörlesztést említette. Csupán 4 százalék tért ki az életbiztosításból származó elõnyök közül a nyugdíjmegtakarítás lehetõségére, és csak 1 százalék a vagyonfelhalmozásra. A kutatás következtetése szerint ezek az elõnyök méltatlanul el vannak felejtve.
A felmérés szerint a biztosítási kifizetéseket illetõen az amerikaiak 44 százaléka nem biztos benne, hogy megfelelõ nagyságú-e az összeg, ami megilletõ õket, a 25-34 év közöttieknek pedig 23 százaléka tartja magát túl fiatalnak, hogy életbiztosítást kössön.
A tanulmány azt is bizonyítja, mennyire fontos szerepet játszik biztosítások terén a munkahely. A biztosítottak 49 százaléka munkáltatóját tartja az egyetlen forrásnak, amely biztosítást köthet számára. A munkahelyükön életbiztosítással nem rendelkezõ alkalmazottak hétszer nagyobb eséllyel nem rendelkeznek egyáltalán biztosítási fedezettl, mint azok, akiket munkaadójuk biztosított.
A másik tanulság szerint azok voltak leginkább tisztában biztosítási fedezetük részleteivel (70 százalék), akik személyesen konzultáltak pénzügyi tanácsadóval, mielõtt kötöttek biztosítást. Közülük tízbõl heten kifejezetten elégedettek voltak a biztosításuk nyújtotta fedezettel, míg az összes biztosított között ez az arány mindössze 56%-os volt.
Itthon borúsabb a kép
A GfK Hungária idén év elején megjelent, Retail Banking Monitor felmérése szerint utoljára 2004-ben volt olyan alacsonyan a megtakarításokkal rendelkezõk aránya, mint 2011-ben. Sajnálatos következtetése a felmérésnek az is, hogy a nehezen kiszámítható gazdasági környezetben az emberek a váratlan kiadásokra tesznek leginkább félre, az öngondoskodás és a gyerekek jövõje egyre inkább háttérbe szorul. Ebben a törlesztõ-részletek emelkedése és a megugró munkanélküliség mind-mind szerepet játszanak. Az életbiztosítások és önkéntes nyugdíjpénztárak népszerûsége csökkent, a megtakarítóknak mindössze negyede rendelkezett a két öngondoskodási formából az egyikkel.