Milyen autót vezet az átlag magyar?
2012.11.06
Az átlagos magyar autós szürke / ezüstmetál autót vezet, ami a legtöbb esetben Opel márkájú és átlagosan 12 éves. Az információ forrása a Generali PPF Holding (GPH) kilenc Kelet-közép-európai országban, saját ügyfelei körében elvégzett felmérése*. Az Opel nem csak nálunk népszerû, Bulgáriában, Horvátországban, Lengyelországban, Romániában és Szerbiában is a biztosított autók 8-17%-át adja ez a márka.

A GPH felmérése alapján az itthoni leányvállalatnál nem meglepõ a toplista sem a Kötelezõ Gépjármû Felelõsségbiztosítás, sem a CASCO biztosítások között. Elõbbi esetén az Opelé az elsõ hely 13%-al, a második helyen a Suzuki áll 11%-al, míg a fiktív dobogó harmadik fokán a Volkswagen parkol, 8,7%-os aránnyal.

A CASCO biztosítások között a Suzuki lekörözte az Opelt, itt a sorrend: Suzuki (15,4%), Opel (15,3%), és Ford (13%). {{BANNER}}

Az itthon népszerû márkák a GPH többi leányvállalatánál is hasonlóan jól szerepelnek: az Opel például csak Csehországban és Szlovákiában nem jutott be a top5-be a kgfb esetén. Az egyetlen olyan márka, amely minden országban a legjobb háromban szerepel, a Volkswagen és ez is csak a kgfb esetén, a CASCO biztosított autók között komoly változatosság figyelhetõ meg.

A biztosított márkák aránya mellett a színekkel kapcsolatban sem derült ki kirívó információ a kutatásból: a Generalinál biztosított autók leginkább szürke / ezüstmetál színûek (kgfb-nél 26%, CASCO-nál 36% az arány). Ez a szín nem csak nálunk vezet, Bulgáriában és Csehországban is gyakori autószín, a helyi GPH leányvállalatoknál biztosított autók közül a szürke színûek aránya közel 27%

A GPH vállalatoknál biztosított autók átlagéletkora Európa-szerte 8 és 16 év között mozog. Magyarországon a legtöbb biztosított autó 14 éves, ennek a korosztálynak az aránya 20%. A második legtöbbet biztosított korosztály a 8 éves autóké, 18%-al.

„A Magyarországon, nálunk biztosított autók átlagéletkora 12 év a kgfb esetén, míg a CASCO biztosítások között éppen a fele, 6 év. A színekkel kapcsolatban elmondható, hogy a leggyakrabban biztosított autószínek azok, amelyek nagyjából 10 éve voltak a legnépszerûbbek. Ennek hátterében az állhat, hogy a válság miatt sokan nem engedhették meg maguknak, hogy lecseréljék öregedõ autóikat.” mondta el Ilics László, a Generai PPF Holding magyarországi gépjármû kompetencia-központjának vezetõje, majd hozzátette: “Ez egyben azt is jelenti, hogy nem csak a kgfb, de a CASCO biztosított autók is folyamatosan öregednek, a nálunk CASCO-val rendelkezõ autók közül már majdnem 50% a 6-10 éves korosztályból kerül ki. Ráadásul a szürke, ezüstmetál az egyik legveszélyesebb színû autó, hiszen nehezen észrevehetõ, szürkületben nem látható, és ezekbõl van a legtöbb az utakon – szerencsére azonban a vezetõk már a biztosítás megkötésével is tesznek azért, hogy növeljék a biztonságukat.”

A felmérésbõl ezeken túl az is kiderült, hogy

  • a CASCO biztosítást a legtöbb országban egy szûk kisebbség használja, Magyarországon csak a vezetõk 14,5%-a rendelkezik CASCO-val. Ez az arány Csehországban 25%, Horvátországban 20%, Bulgáriában 5% Szerbiában pedig mindössze 3%. Egyedül a szlovén autósok azok, akik a skála másik szélén foglalnak helyet, itt az autósok majd’ 50%-ának van CASCO biztosítása.
  • kgfb esetén a legtöbbet biztosított autómárka a Volkswagen, ez a listavezetõ Lengyelországban, Romániában és Horvátországban, ugyanakkor ez a legtöbbször érintett márka a kárbejelentésekben is, az összes vizsgált országban.