Októbertõl könnyebb lehet a KGFB igazolása
2013.01.11
Idén októbertõl egyszerûbbé válik a jogosítvány elvesztésének bejelentése, az elveszett rendszám pótlása vagy a gépkocsik forgalomból való ideiglenes kivonása. Megszûnik az ideiglenes vezetõi engedély, a lejárt érvényességû forgalmit az ellenõrzéskor nem veszik el a helyszínen. A Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program részeként az állampolgárok számára kedvezõ módon változik a jármûvek kötelezõ felelõsségbiztosításának igazolása is – olvasható a tárca közleményében.

A Kormány elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium javaslatait a közúti közlekedési hatósági és igazgatási ügyekben az ügyfelekre háruló adminisztratív terhek csökkentésére. Több eljárásban mellõzhetõ lesz az ügyfél személyes megjelenése, az ügyindítás az Ügyfélkapun keresztül lesz intézhetõ. A nyilvántartási rendszerek összekötésével az okmányirodák, kormányablakok közvetlen elektronikus kapcsolat útján kérhetik majd le a szükséges adatokat. Az ügyfelek a hatósági ellenõrzések és az okmánymásolatok kiállítása során is mentesülnek az adatszolgáltatás alól.

Az informatikai rendszerek felkészítését követõen, idén októbertõl elektronikus úton lehet bejelenteni a közúti jármûvekhez tartozó hatósági okmányok és vezetõi engedélyek elvesztését, megsemmisülését, kezdeményezni az elveszett rendszámtábla pótlását, a jármû forgalomból történõ ideiglenes kivonását, majd forgalomba helyezését, a törzskönyv adatváltozás miatti cseréjét.

A változásokkal megszûnik az ideiglenes vezetõi engedély használata, a lejárt érvényességû forgalmi engedélyt az ellenõrzéskor a jövõben nem veszik el a helyszínen. Az ideiglenes vezetõi engedély kiadása helyett ma már megoldható a végleges vezetõi engedély gyors pótlása. A lejárt mûszaki vizsgával közlekedõ jármû esetén – a szabálysértés büntetésének fenntartása mellett – a hatóság valódi célja, hogy vizsgára vigyék a jármûvet. Ehhez nem szükséges és célszerû, ha az ellenõr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi, mivel a többségében jóhiszemû, feledékeny autós így nem tudja levizsgáztatni az autóját, amíg vissza nem kapja a papírjait.

A szükséges törvénymódosításokkal és informatikai fejlesztésekkel 2013 második felére a gépjármûvek kötelezõ felelõsségbiztosításának igazolása is egyszerûbbé válhat. A kormányzati kezdeményezés országgyûlési támogatása esetén a biztosítói igazolást a továbbiakban nem kell majd a forgalmi engedély mellett tartani. A kötelezõ biztosítás meglétét a jármû mûszaki vizsgájakor és tulajdonosváltáskor a nyilvántartás útján ellenõrzik.

A mozgáskorlátozottak a jövõben egyszerûbben és gyorsabban pótolhatják parkolási igazolványukat. Az okmány cseréjekor, pótlásakor a hatóság a korábbi igazolvány kiállításakor rögzített vagy a személyi- és lakcímnyilvántartásban tárolt fényképet és aláírást használhatja fel.

Az új rendelkezések döntõ részben 2013. október 1-jén léphetnek hatályba. A szaktárca a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program Egyszerûsítési Programjában foglalt feladatát teljesíti az új rendelkezések megalkotásával. A javaslatokat a fejlesztési minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal szakértõi az Új Széchenyi Terv forrásaiból támogatott projekt keretében készítették elõ.