Emelkedõre fel, lejtõn le - így vezess a téli, csúszós utakon!
2013.01.16
A hét eleji havazás szinte teljesen lehetetlenné tette a közlekedést az országban. Az elõrejelzés a következõ napokra is hasonló idõjárást jósol, sõt régiónként a hó mellett ónos esõ is elõfordulhat. Ilyen idõjárási körülmények között akár háromszorosára is nõhet a menetidõ. A Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora szerint mielõtt elindulnánk, feltétlenül tájékozódjunk az aktuális idõjárási helyzetrõl, és ha mindenképpen szükséges autóba szállnunk, akkor is körültekintve válasszuk meg a gépjármû sebességét.

Az elmúlt napokban lehullott hó és az azt követõ ónos esõ miatt csúszóssá váltak az utak, ami a vezetõktõl fokozott figyelmet és taktikus vezetést igényel. Mindenképp visszafogottan kell megválasztani a sebességet, mert a fékút havas körülmények között is már a normál fékút két-háromszorosára nõhet. Ónos esõben fontos, hogyha tehetjük, akkor egyáltalán ne induljunk útnak, mert már sík terepen is, akár nyolc-kilencszerese lehet a fékút, amivel lehetetlen elõre kalkulálni egy fékezésnél.

A Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora a következõket tanácsolja az autótulajdonosoknak.

Emelkedõre való feljutás esetén:

  • amennyiben jeges a burkolat, akkor inkább ne induljunk el, mert irányíthatatlanná válhat az autó és balesetet okozhat
  • azonban ha havas emelkedõvel állunk szemben, akkor meg lehet próbálkozni a feljutással, itt két dolog lehet segítségünkre: a lendület és a megfelelõ téli guminak köszönhetõ tapadás
  • ha az emelkedõ kezdeti szakaszánál észleljük, hogy nem fogunk tudni feljutni, akkor inkább ne kockáztassunk, mert a visszaereszkedés, vagy a visszacsúszás hosszabb távon nehézkesebb és nagyobb egy baleset bekövetkezésének esélye
  • fontos, hogyha mégis vissza kell ereszkedni, akkor próbáljuk meg azt elérni, hogy guruló kerékkel tudjuk visszaengedni az autót, mert így megmarad a kerekek tapadása és ezzel együtt a gépjármû irányíthatósága is
  • abban az esetben, ha kétségesnek érezzük az út csúszósságát és a forgalmi körülmények lehetõvé teszik, akkor mielõtt nekiindulnánk az emelkedõnek, szálljunk ki az autóból és gyalogosan ellenõrizzük a burkolat csúszósságát
  • a téli közlekedés során sokkal fontosabbá válik az elõre gondolkodás, például, ha egy elõttünk lévõ autó megpróbál feljutni egy emelkedõ tetejére, akkor addig ne induljunk el utána, ameddig nem látszik, hogy biztosan teljesíteni tudja ezt a távot, mert könnyen olyan helyzetbe kerülhetünk, hogy õ nem tud feljutni és miattunk nem tud visszaereszkedni, esetleg ránk is csúszik


Lejtõrõl való lejutás esetén:

  • alapvetõen azokat kell itt is figyelembe venni, amit egy emelkedõre való feljutásnál, továbbá fontos a nagyon lassú sebesség, nehogy az autó irányíthatatlanná váljon
  • sokat segíthet a motorfék használata (alacsony fokozatba történõ visszaváltás) az üzemi fékkel kiegészítve


A havas úton gyakran elõfordul, hogy az autó eleje vagy hátulja elkezd oldalirányban kicsúszni:

  • a kis megcsúszás még kezelhetõ, természetesen ez is akkor igaz, ha megfelelõen választottuk meg az autónk sebességét, általában a sebesség mérséklése megoldja a megcsúszásból eredõ problémát
  • ha az autónk eleje csúszik meg, akkor mindenképpen jó megoldás a sebesség mérséklése, azonban, ha a hátulja tör ki, akkor szükség lesz a kitörés mértékének megfelelõ ellenkormányzásra is

Ebben az idõben kiemelt jelentõséget kap, hogy mennyire vagyunk láthatók mások számára az utakon. A legtöbb autó ilyenkor hamar koszos lesz, így annak színe kevésbé figyelemfelkeltõ, azonban nagyon sokat segíthet, ha a fényszórók elöl és hátul is kellõen tiszták, mert így már messzebbrõl is észrevehetnek minket. Lehetõség szerint minden indulás elõtt ellenõrizzük a fényszórók burkolatának tisztaságát és, ha szükséges, akkor tisztítsuk meg.

A nagy mennyiségû hóesést követõen könnyen nyomvályúk alakulhatnak ki az utakon, amik egy sávváltásnál vagy elõzésnél veszélyesek lehetnek, mert a két nyom között kialakuló hóbuckák könnyen megdobhatják az autót, amikor keresztülhajtunk rajtuk. Ez a szituáció azért is veszélyes, mert az elsõ és a hátsó kerék nem egyszerre gördül át ezeken a kis dombokon, így elõször az elsõ kerék csúszik meg, aztán amikor az újra a tapadást biztosító nyomban van, akkor a hátsó kerék kerül a csúszós részre és kipördül az autó hátulja. Nagyon fontos, hogy lehetõség szerint az ilyen sávváltásokat, vagy elõzéseket olyan helyen tegyük, ahol nem veszélyeztetünk másokat. Kellõ körültekintéssel válasszuk meg a sebességünket és ne essünk pánikba, ha megcsúszik az autónk, igyekezzünk felelõsséggel megválasztani a korrekció megfelelõ módját.