Egyhelyben toporog az utasbiztosítási piac
2011.07.14
Sajnos, a biztosítási tudatosság nem sokat változott az utasbiztosításokat tekintve, a becslések szerint kiutazóknak továbbra is csupán mintegy harmada köt biztosítást, mielõtt elhagyja az országot. Ezt támasztják alá a szegmens díjbevétel adatai is.

2010-ben 16,9 millióan látogattak külföldre, többségük - mintegy 10,8 millióan - egynapos, elsõsorban bevásárlási célú útra indult. A külföldre látogatók száma a statisztikai adatok szerint 2009-hez képest mintegy 4 százalékkal csökkent, de ezen belül a többnapos kiutazások száma magasabb, 7 százalékos visszaesést mutat. A több napra külföldre utazók száma 5,5 millióra mérséklõdött, közülük a turisztikai illetve üzleti motivációjú és az utasbiztosítás igazi rétegét jelentõ utasok száma 4,6 millió volt.

„Ezen a nyáron várhatóan lerövidülnek a külföldi nyaralások, a pihenni vágyók többsége több, két-három napos kiruccanásra indul majd” – közölte nemrégiben az idei nyár várható tendenciáit Horváth Péter, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke. Becslések szerint a külföldre látogató turisták többsége nem köt utasbiztosítást. Évek óta változatlan, hogy a kiutazók mindössze harmada rendelkezik utasbiztosítási védelemmel.

Ezt támasztják alá a szegmens díjbevételi adatai is. A MABISZ tagbiztosítói közül 2010-ben tíz társaság foglalkozott utasbiztosítással. Az összesített piaci díjbevétel 2007-ben 9,2, 2008-ban 9,6, 2009-ben 8,6 milliárd forint volt, míg 2010-ben 8,9 milliárd forintot fordítottak a magyarok utazással kapcsolatos biztosításra, vagyis dinamikus növekedésrõl nem beszélhetünk.


2009-ben a társaságok egyáltalán nem emelték díjaikat, 2010-ben azonban már kénytelenek voltak az infláció hatását beépíteni a tarifákba. A díjbevételek csekély növekedése csupán ennek tudható be.

Nincs ez másként a környezõ országokban sem. A román utasbiztosítási ágazat 2010-ben 9,8 millió euró – 2009-hez képest 2,4 százalékkal kevesebb – díjbevételt könyvelhetett el.

A román utasbiztosítási ágazatban igen magas a piaci koncentráció: a teljes szerzõdésállomány 96 százaléka a tíz legnagyobb biztosítóhoz kapcsolódik, míg a top 5 biztosítótársaság piaci részesedése meghaladja a 70 százalékot.

Már az európai plasztik sem fogy

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól (OEP) adatai szerint 2011 elsõ félévében az egészségbiztosítási szervek mintegy 182 ezer Európai Egészségbiztosítási Kártyát állítottak ki, ami közel húsz százalékkal elmarad 2010 azonos idõszakához képest. Tavaly összesen több mint 226 ezer EEK-t váltottak ki a magyarok.

Ez talán magyarázható azzal is, hogy egyre több ügyfél számára válik világossá, hogy az Európai Egészségbiztosítási Kártya csak az adott ország alapszolgáltatásait fedezi, ami országonként eltér, vagyis nem helyettesíti maradéktalanul az utasbiztosítás által nyújtott szolgáltatásokat.

Élesedik a verseny, terjed az online kötés

Utasbiztosítást ma már számos csatornán keresztül lehet kötni. Az online kötések területén évek óta emelkedés figyelhetõ meg, azonban az utasbiztosítások több mint 95 százalékát ma is „hagyományos” csatornákon keresztül kötik.

Az interneten kötött utasbiztosítások számának növekedését prognosztizálta idén év elején a biztosítás.hu online alkusz is. Véleménye szerint a tavalyi 300 ezer után az idén már az 500 ezret is elérheti az online utasbiztosítások száma. A növekedés mögött részben a folyamatosan csökkenõ utasbiztosítási díjak állnak.

Követve a piaci igényeket már nem csak az online alkuszi oldalakon, de egyre több biztosító saját honlapján is kínál azonnal megköthetõ és kifizethetõ utasbiztosítás. Az Uniqa idén vezette be például honlapján az utasbiztosítás kötés lehetõségét, miután tavaly 64 százalékkal nõtt azon ügyfelek száma, akik az online-felületeken - az online alkuszokon keresztül - kötötték meg utasbiztosításukat.

A válság, a bankadó és az alacsony kötelezõ díjak miatt nehéz helyzetben lévõ biztosítási szektor számára kiemelten fontos a nyári szezon, a legtöbb magyar ugyanis a nyári szezonban hagyja el az országot és átlagosan 9 napot tölt külföldön. Az idei évtõl a legtöbb biztosítónál már aznapra is lehet utasbiztosítást kötni, míg a korábbi években erre mindig az utazást megelõzõ napig kellett sort keríteni.

Az ügyfelekért folytatott éles verseny eredménye az is, hogy a sí, búvár és extrém sportokra is fedezetet adó utasbiztosítási termékek mellett idén újabb speciális termék jelent meg a piacon, amely kifejezetten motoros túrák, motoros kirándulások biztosítására nyújt fedezetet. Ezekben a termékekben a hagyományos betegség-baleset típusú fedezetek mellett számos új, motorosokat segítõ elem található.

Az új motoros termékek megjelenése kiváló lehetõség a biztosítótársaságok számára, hogy ügyfélkapcsolataikat további építésék. Az itthon mintegy 140 ezer rendszámmal rendelkezõ motorkerékpár tulajdonosainak nagy része igen drága jármûvel rendelkezik, vagyis jövedelmi helyzetük kedvezõbb, ami a biztosítók számára kiváló lehetõség további biztosítások értékesítésére.

Egészségügyi problémák okozzák a legtöbb káreseményt

Az Union Biztosító utasbiztosítással kapcsolatos tapasztalatai alapján a káresemények elsõsorban – 80 százalékban – egészségügyi problémák miatt következnek be, a poggyászkár nagyjából 15 százalékot, az egyéb káreset pedig kb. 5 százalékot tesz ki.


Az egészségügyi problémák többségében helyben történt megbetegedések miatt következnek be (napszúrás, gyomorrontás, vírusfertõzés); baleset csupán az esetek 10 százalékában történik. A számok ismeretében elmondható, hogy a megbetegedések következtében tett orvoslátogatás a leggyakoribb káreset, amelyre számíthatunk nyaralásunk során.