A közösségi oldalakon egyre többen osztják meg ellopott autójuk fényképét. E gyakoriság növekedését a statisztikák is alátámasztják: 2012-ben hosszú évek után elõször ismét jelentõsen, 14 százalékkal emelkedett a hazai autólopások száma. A több mint öt és félezer tavaly eltulajdonított jármû kétharmada Budapesten tûnt el. Ezek a tények azonban egyelõre nem tükrözõdnek az autósok óvatosságán, többségük egyáltalán nem fél attól, hogy a parkolóhelyre visszatérve autójának csak hûlt helyét találja.
„Sokan gondolják azt, hogy az autótolvajok elsõsorban az értékesebb, újabb autókra vadásznak, azonban egyre inkább az a jellemzõ, hogy az ellopott autókat alkatrészforrásként hasznosítják. Ennek megfelelõen a bûnözõk is egyre inkább a leggyakoribb márkákra (Suzuki, Volkswagen, Renault, Opel), ezeken belül is a kis- és középkategóriás autókra állnak rá, és a néhány évnél idõsebb autók ugyanúgy célpontba kerültek” – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.
A tolvajok dolgát jelentõsen megkönnyíti, hogy míg vidéken az autók 60-65 százalékát garázsban tartják, Budapesten ez az arány mindössze 30 százalék. A felmérés adatai szerint Budapesten az autósok 45 százaléka éjszaka az utcán kénytelen tárolni autóját, könnyû hozzáférést nyújtva a bûnözõk számára.
A védekezés eszközeit tekintve szintén lehangoló képet mutatnak az adatok. A leggyakoribb védelmi eszköz a gyárilag beépített immobiliser, illetve a riasztó: ez utóbbi az autók negyedében található meg. Mûholdas követõt mindössze a megkérdezettek 2 százaléka használ, ugyanakkor a vidéki autósok között többen is a házõrzõ kutyát jelölték meg az autó biztonságának fõ zálogaként.
„Úgy tûnik tehát, hogy az esetek túlnyomó részében csupán a vakszerencse dönti el, kinek az autóját lopják el, miközben az autósok háromnegyede semmilyen biztosítással nem védekezik ez ellen a jelentõs kár ellen. Mindez azért is megdöbbentõ arány, mivel ma már a piacon az autó értékétõl függõen akár évi 3 ezer forintért is lehet lopáscascót találni” – hangsúlyozza a Genertel vezérigazgatója.