A konferencia szervezõi nem vállalkoztak kevesebbre, mint hogy a téma meghatározó szakemberi segítségével áttekintsék, milyen és mennyire alkalmazható zökkenõmentesen a hazai jogszabályi környezet a közúti közlekedés tekintetében, továbbá mely okok vezetnek a közlekedõk szabályszegõ vagy éppen szabálybetartó magatartásához, s felsorakoztassák, milyen újszerû lehetõségek nyílnak a gépjármûvezetõ-képzés területén.
A közlekedésbiztonság fokozásának pozitív példájaként a résztvevõk megismerhették a KÖBE civil kezdeményezésének tapasztalatait és bíztató eredményeit, amelyek azt igazolják, a társadalmi szerepvállaláson túl is megéri e területbe fektetni. Tóth Sándor, a KÖBE ügyvezetõjének elmondása szerint statisztikáik azt mutatják, hogy a tagok által okozott káresemények számán csökkenõ tendencia figyelhetõ meg. Az elmúlt évek során a Tudatos Vezetõk Klubjának mára 11 ezres tagsága esetén 20 %-kal csökkent a közlekedésbõl származó káresemény, amely alátámasztja, hogy a folyamatos interaktív képzés mindkét fél számára megtérül, hiszen a biztosított és a biztosító gazdasági érdeke is az, hogy kevesebb kár legyen.
Pausz Ferenc, a GRSP Magyarország Egyesület ügyvezetõ igazgatója elmondta, a közlekedõk szabályszegõ magatartása nem feltétlenül jelent szándékosságot, bár ez is gyakori. Sokan figyelmetlenségbõl hágnak át elõírásokat közlekedésük során, pedig amúgy szabálytisztelõ módon közlekednek. Persze vannak olyan közlekedõi rétegek is, mint például a kerékpárosok, akik egy-egy típusú szabályt notóriusán megszegnek: elõszeretettel hajtanak be a rossz irányból az egyirányú utcákba ott is, ahol ezt kiegészítõ tábla nem engedi.
„A tapasztalatok szerint a szándékos szabályszegések nagyobb gyakorisággal fordulnak elõ, de a szabályok és a közlekedõk tekintetében változik a relatív gyakoriság. Ebbõl következõen nem a szabályismeret hiánya, hanem a kockázatvállalási szint magassága a közlekedésbiztonsági helyzet kulcsa.” – mutatott rá Jámbor István, az ORFK közlekedésrendészeti osztályvezetõ alezredese, aki a szabályok betartásáról beszélt a rendõr szemszögébõl.
A szabályok követésének azonban feltétele azok ismerete és könnyebb megismerhetõsége is. „A hatósági eljárások során a cél határozottan az egyszerûsítés, az adminisztráció csökkentése és a szabályok közérthetõbbé tétele, amelyhez azonban szervezeten belül is szemléletváltásra volt szükség.” – hangzott el Novák Ferenctõl, aki úgy mutatkozott be a rendezvényen, mint a Nemzeti Közlekedési Hatóság osztályvezetõje, s egyben, mint KÖBE-tag.
A konferencia egyik fontos megállapítása volt, miszerint a Tudatos Vezetõk Klubja oly tekintetben egyedülálló a hazai viszonylatban, hogy pontosan azzal a széles jármûvezetõi réteggel foglalkozik, amely a vezetõi engedély megszerzését követõen, sem után- sem továbbképzésre nem kötelezett. Mivel az átlagember számára nehézséget okoz a gyakori jogszabályi változások nyomon követése, így gyakorta nem is ismeri a rá vonatkozó szabályok egy részét, pedig jogosítványa lévén legálisan vesz részt nap-mint nap a forgalomban.