Átrendezõdik az EU autóipara: húzóágazattá válhat Magyarországon?
2013.04.12
Az európai gépjármûiparban jelenleg is átrendezõdés zajlik, melynek egyik hozadéka, hogy a kelet-közép-európai térség egyre nagyobb szeletet hasít ki magának – hangzott el a Gyõrben tartott Regionális Autóipari Konferencián.

„A jelenleg is zajló átrendezõdés dinamikáját jól jelzi, hogy míg 2006-ban 300 ezer jármûvet gyártottak Magyarországon és Szlovákiában, addig ez a szám 2012-re majdnem megnégyszerezõdött és 1,1 millió darabra emelkedett. A pozitív tendencia fenntartásához mind Magyarországon, mind pedig a régióban kulcsfontosságú szerepe van a szaktudásnak, az innovációs potenciálnak és a K+F kapacitásoknak, mivel a meglévõ költségelõnyökre támaszkodva már aligha lehet további növekedést elérni” – idézi az Mfor.hu Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari vezetõjét, aki a gyõri konferencián beszélt.

Iparági szakértõk egyetértenek abban, hogy a jármûgyártás hatalmas tudástömeget akkumulál, melynek egyre nagyobb szerepe lesz a jövõben. Kiváltképp fontos a képzett munkaerõ biztosítása, mivel ez már ma is hiánycikk a nagy autóipari fellegvárakban, mely a fejlõdés komoly gátja lehet.

„A felsõoktatási intézményeknek intenzíven be kell kapcsolódniuk a vállalati kutatás-fejlesztési folyamatokba, valamint a szakember utánpótlásba.” - tette hozzá Armin Krug.

„Szlovákia gépjármûipari vonzerejében kétség kívül nagy szerepet játszanak a költségelõnyök, amit azonban egyre inkább felvált a termékinnováció, a hozzáadott tudásérték növelése, és a helyi K+F tevékenység beépülése az értékláncba. A fejlesztési folyamatban a kutatóintézetek és az egyetemek is aktívan részt vesznek” – mondta Jens Hörning, a PwC Szlovákia autóipari vezetõje.

Armin Krug szerint Magyarország jelenlegi helyzetén egy átfogó autóipari stratégia lendíthetne: „A magyarországi autóipari cégekkel együttmûködve azt látjuk, hogy minden egyes szereplõnek van valamilyen elképzelése a fejlõdésrõl, innovációról, viszont ezek nincsenek összehangolva, nincs egy jól átgondolt és több oldalról is támogatott, hosszú távon is fenntartható stratégia az iparág számára. Ennek megalkotása alapvetõ fontosságú lenne a közeljövõben.”

A növekedési kilátásokkal kapcsolatban a PwC tanulmánya megállapítja: Magyarországon és Szlovákiában a gépjármûipar a felülteljesítõk közé tartozott 2012-ben és várhatóan meg is tudja tartani húzószerepét, ezt várják legalábbis az iparág legjelentõsebb vállalatainak vezérigazgatói.