Az ORFK által a közelmúltban közzétett lopási toplistán tavaly a Volkswagent a Suzuki, az Opel, a Ford és a Renault követte – ezek éppen a hazai autópark leggyakoribb márkái. Eközben a BMW a 2011-es ötödik helyrõl a kilencedik helyre csúszott vissza.
„Furcsa módon az autósok körében még mindig az a tévhit él, hogy elsõsorban az értékesebb, újabb autók vannak veszélyben. Pedig immár a kis- és középkategóriás autók tûnnek el legnagyobb számban, és egy-egy idõsebb autó akár fontosabb célpont is lehet, mivel immár nehezen beszerezhetõ alkatrészekkel üzemel” – oszlatja el a tévhiteket Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.
A fenti tendenciát támasztják alá a Genertel adatai is, amelyek az ellopott autók rohamosan növekvõ átlagéletkoráról tanúskodnak: míg a társasághoz beérkezõ lopáskár-bejelentésekben szereplõ autók átlagéletkora 2010-ben még 3,9 év volt, ez az érték 2011-ben 4,7-re, míg 2012-re már 5,4 évre nõtt, és a listán 2011 óta egyre nagyobb arányban szerepelnek a tíz év feletti lopott kocsik.
Az autósok hamis biztonságérzete is okozhatja azt, hogy a Genertel közelmúltban elvégzett felmérése szerint az autósok jóval inkább tartanak a töréskártól, mint a lopástól: míg elõbbi átlaga a 10-es skálán 6,3 volt, addig az utóbbié csupán 3,8, ami igen mérsékelt érték ahhoz képest, hogy egy ilyen kár esetén – biztosítás nélkül – az autó teljes értéke elveszik.
Bár nincsen olyan autó, amelyet nem lehet ellopni, három szempont következetes alkalmazásával sokat tehetünk annak érdekében, hogy autótolvajok ne károsítsanak meg bennünket:
1. Biztosítás lopás ellen
Az évrõl évre egyre kedvezõbb díj mellett elérhetõ teljes körû casco biztosítások természetes módon a lopás ellen is védelmet nyújtanak. Anyagi okra immár senki sem hivatkozhat, ha nincsen lopás elleni biztosítása, mivel az autó értékétõl függõen már akár évi kétezer forintért is lehet lopáscascót találni a hazai piacon, ami még a legöregebb évjáratok számára is vonzó opció lehet.
2. Lopásgátló eszközök
Két-három lopásgátló eszköz párhuzamos alkalmazásával (például jól felszerelt indításgátló, valamint kormányzár a riasztókészülék mellé) jó eséllyel elérjük, hogy a tolvaj inkább könnyebben elérhetõ célponttal próbálkozzon.
3. Kulcskérdés az indítókulcs
Fontos tudni, hogy a biztosítók ragaszkodnak ahhoz, hogy kárbejelentéskor be tudjuk mutatni az autóhoz tartozó valamennyi gyári kulcsot. Ezért mindenképpen tartsuk be az alábbi szabályokat:
- Garázskapu vagy utcai kapu nyitásakor állítsuk le a motort, és a kulcsot tegyük zsebre
- A lakásban ne szem elõtt, a bejárati ajtó melletti fogason vagy a kabátzsebben tartsuk az autó kulcsait, szinte felkínálva azt a besurranó autótolvajnak
- Minimalizáljuk annak a kockázatát is, hogy a kulcsról másolat készülhessen: csak megbízható szervizbe vigyük az autónkat, autómosóban pedig kísérjük figyelemmel a kulcs útját.