Hazai családi vállalatok: árbevételük többszáz milliárdos
2013.04.30
Magyarországi tevékenységük mellett az export piacokon is jelentõs szerepet töltenek be a hazai családi vállalatok, amellett komoly beruházásokban is gondolkodnak – derül ki abból a felmérésbõl, amelyet a Felelõs Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) az idén tavasszal elsõként készített el tagjai körében. Az egyesületbe tömörült családi vállalatok összesített árbevétele a tavalyi évben meghaladta a 275 milliárd forintot, miközben a foglalkoztatottságuk is számottevõ a magyar gazdaság számára.

Az egyesület tagjaiként a felmérésben résztvevõ családi vállalatok évtizedek óta meghatározó szereplõi a magyar gazdasági életnek, és jelentõs mértékben járulnak hozzá a GDP-hez, a foglalkoztatottsághoz, miközben hozzáadott értékük sem elhanyagolható. „A hosszútávon felelõs magyar családi vállalatok gazdasági és társadalmi értékteremtésének támogatása kiemelt prioritás a szervezet számára, legfontosabb értékei közé sorolja a közösségteremtést; érdekképviseletet; értékmegõrzést; de legalább ennyire fontos az elkötelezettség a magyar piac iránt.” – magyarázza Rudas László, az FBN-H alapító elnöke.

Mindezek mentén érdekes adat, hogy a magyar családi vállalatok 2012-ben tízezres nagyságrendben foglalkoztattak munkavállalókat, és átlagosan négy családtag dolgozott a saját tulajdonú üzletben valamilyen vezetõ pozícióban, legyen szó a pénzügyi-gazdasági vezetésrõl, vagy az operatív menedzsmentrõl, legmagasabb szintû vezetésrõl. Sokat mondó adat az árbevételre vonatkozó statisztika, amelybõl kiderült, hogy az egyesület tagjai a tavalyi évben meghaladta a 275 milliárd forint árbevételt, szemben a 2011-es csaknem 255 milliárd forinttal.

„Büszkék vagyunk rá, hogy ha minimálisan is, de az elmúlt években is tudtunk növekedni a jelenlegi piaci környezetben. Bizonyos szempontból a családi tulajdonú cégek válságállóbbnak bizonyultak, mint egy hagyományos multinacionális cég, hiszen döntéseinket gyakran más szempontok motiválják, más a hosszú távú üzletpolitika, teljesen más típusú döntéseket hozunk meg, más üzletpolitika, más értékek mentén irányítjuk vállalatainkat, hogy késõbb, a gazdasági konszolidáció eljövetele után is ugyanúgy folytathassuk mûködésünket.” – magyarázza Rudas László. Míg egy profi, külsõ menedzsment által mûködtetett cég negyedéves ciklusokban a profit megteremtésében érdekelt, mi, családi vállalkozások a hosszú távú értékmegõrzésben, és fejlõdésben vagyunk alapvetõen érdekeltek. Éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy a mindenkori kormányok a hosszú távú befektetésekkel azonos elbírálásban részesítsék a hazai felelõs családi vállalatokat.

Mindenképpen kiemelendõ, hogy a családi vállalatok gyakorlatilag nem, vagy csak jóval szerényebb mértékben építették le az elmúlt években munkavállalóik körét, emellett említésre méltó az is, hogy többen épp ezt a nehéz idõszakot használták ki arra, hogy fejlesztéseket hajtsanak végre, és új területek felé nyissanak.

„Természetesen a mi vállalatainknak is meg kellett küzdeniük számos kihívással, az általános visszaesés hatásai minket sem kerültek el. Igyekeztünk azonban a hosszú távú szemlélet jegyében olyan válaszokat adni a nehézségekre, amelyek hatására ha nehezen is, de meg tudjuk õrizni pozíciónkat a magyar, és a külföldi piacokon. Ehhez azonban továbbra is szükség van a pályázatok önrészének részbeni, vagy teljes finanszírozására, elérhetõ külsõ forrásokra. ” – tette hozzá az egyesület elnöke.

Igen jelentõs a hazai tevékenység mellett az export aránya is: egyre több magyar családi cég terjeszkedik a szomszédos országokban, adott esetben távolabbi piacokon is. Tavaly az export-tevékenység aránya ezeknél a cégeknél mintegy 25 százalékos volt, ezek jellemzõen a mezõgazdaságban, élelmiszer- és gépiparban realizálódnak. Az FBN-H tagvállalatok ugyanakkor jelentõs beszállítói és szolgáltatói a Magyarországon mûködõ autó- és vegyipari nagyvállalatoknak, ezek szintén exportra termelnek hazánkban.

Érdekes adat a beruházási hajlandóságra vonatkozóan, hogy a válaszadók az elkövetkezõ 1-2 éven belül mintegy 20 milliárd forintos beruházást terveznek, azt ugyanakkor kiemelték válaszaikban, hogy mindezeket a pályázati lehetõségektõl, illetve a gazdasági kilátásoktól függõen tervezik, hiszen korábban is folyamatosan történtek beruházások, a krízis elmúlt évei alatt is. Mindezzel 2013-ban több mit 200 új munkahely megteremtése válhatna lehetõvé.