Az AIG a világ egyik vezetõ vagyon-és felelõsségbiztosítási, illetve nem-életbiztosítás társasága, mely 88 millió ügyfelet szolgál ki világszerte mind vállalati, mind lakossági vonalon.
A több évtizedes biztosítói múltra visszatekintõ cég azonban megroggyant a 2008-as pénzügyi válság során, ezért 2008-ban az amerikai kormány mentõcsomagjára kényszerült, miután az amerikai jelzáloghitel derivatívok piacán felvett pozícióin óriási veszteségeket szenvedett el. A vállalat szövetségi hitele pontosan 182,3 milliárd dollárt tett ki, melynek visszafizetési határideje 2013. szeptember 16-án lett volna esedékes, azonban már 2011. szeptember 11-ig sikerült visszafizetnie a teljes összeget. A visszafizetett hitel elsõdleges forrása az egyes leányvállalatok értékesítésébõl, a szerkezetátalakításokból származott.
2011 júniusában a társaság bejelentette európai biztosítóinak átalakítását annak érdekében, hogy egyetlen, az Egyesült Királyságban bejegyzett biztosítótársaságot hozzon létre, amely fióktelepeivel az egész Európai Gazdasági Térségben és Svájcban is jelen van. Az átalakítás célja a társaság jogi szerkezetének egyszerûsítése volt, a nagyobb tõkehatékonyság, egységesebb vállalatirányítási rendszer és fokozott átláthatóság érdekében – mindezt egyetlen európai szabályozó hatóság felügyelete alatt.
2011-ben és 2012 elején végre is hajtották az átszervezés elsõ szakaszát, így az írországi, máltai, ciprusi, görögországi és romániai biztosítási állományt már a Chartis Europe Limited újonnan létrehozott fióktelepei vették át.
A második szakaszban a biztosítási állomány átruházására és a Chartis Europe S.A.-nak a Charitis Europe Limiteddel való határokon átívelõ egyesülésére került sor, mely folyamat 2012. december elsején zárult le. A Chartis Europe Limited közvetlenül az egyesülést követõen újra felvette az AIG Europe Limited nevet.
Az átalakítást követõen az AIG Europe Limited az Egyesült Királyság második legnagyobb vagyon- és felelõsségbiztosítója, egyben a legnagyobb egyesült államokbeli székhelyû, Európában mûködõ vagyon- és felelõsségbiztosító társasága lett.
Az AIG Magyarországon több mint húsz éve van jelen. Az AIG Europe Limited Magyarországi Fióktelepe a magyar biztosítási piacon vagyon- és felelõsségbiztosítást, illetve baleset-, betegség - és utasbiztosítást kínál.
Középtávon duplázás a cél
A következõ öt évre a tavalyi 7 milliárd forintos díjbevételének megduplázását tûzte ki célul az AIG Europe Limited Magyarországi fióktelepe - mondta Sugár Barna, a biztosító fióktelepének vezetõje szerdán sajtótájékoztatón, Budapesten. Ezt elsõsorban a niche piacok betöltésével, innovatív termékekkel és az ügyfélkiszolgálás kiemelkedõ színvonalával szeretnék elérni – tette hozzá Sugár.
Kovács Gábor, a vállalati biztosítások üzletág vezetõje elmondta, az AIG húsz évvel ezelõtt elsõként nagyvállalati biztosításokkal tûnt fel a magyar piacon, a kiemelt ügyfelek közé erõmûvek, illetve a top10 magyarországi cég tartozik. Eleinte az AIG fõként kapacitás szolgáltató volt, saját jogon kevés ügyféllel rendelkezett, késõbb azonban a kapacitások eladhatatlanná váltak, így történt az elmozdulás a niche piacok – például vezetõ tisztségviselõk felelõsségbiztosítása, terrorizmus biztosítás, környezetszennyezési felelõsségbiztosítás – irányába.
Azóta is olyan termékekre koncentrál, amelyek még nem, vagy alig elérhetõek Magyarországon, ugyanakkor - a nyugat-európai, és fõként az egyesült államokbeli tapasztalatok alapján - jelentõs növekedés elõtt állnak. Ilyen - egyebek mellett - a növekvõ kiberbûnözés, vagy a környezetszennyezés kockázatait lefedõ biztosítás. Hozzátette, hogy a magyar piacon az AIG kínált elõször például emberrablás elleni biztosítást.
„Itthon óriási a katyvasz”
Kovács Gábor elmondta: itthon a szakmai felelõsségbiztosítások esetében „óriási a katyvasz”. A biztosítók jellemzõen alacsony limiteket adnak, a piac még mindig gyerekcipõben jár. A vállalati szektorban az ügyfelek kevésbé a biztosítási fedezetre, mint inkább a díjra érzékenyek, ezért nehéz új termékeket eladni, inkább a korábbi fedezetek olcsóbb díjon történõ átkötése a jellemzõ. Így viszont a legtöbb vállalat valódi biztosítás nélkül marad, ami óriási üzleti kockázatot jelent.
Ezt a kockázatot a nagy és a kis cégek ismerik fel, és kötnek biztosítást, míg a közép-vállalatok eltekintenek ettõl - elemezte a helyzetet az üzletág vezetõ. Például a környezetszennyezési károk önmagukban milliárdos fenyegetést jelentenek, ahogy ezt a Mal Zrt. esete is mutatja. A vonatkozó EU direktívák miatt ma már egy kisebb mértékû környezetszennyezés is milliárdos kártérítést vonhat maga után - figyelmeztetett Kovács Gábor.
A niche piacokra koncentrálással az AIG a vállalati vagyon üzletágban egyszámjegyû növekedést tud produkálni, a díjtétel növekedés január elsején a vállalati üzletágban 1% volt.
Majtán Petra, az AIG baleset-, betegség és utasbiztosítási vezetõje elmondta, hogy az ügyfelek oktatására is szükség lenne, mivel a niche termékek esetében a rendkívül alacsony kárhányad arra utal, hogy az ügyfelek nem tudják, hogy mire jó a biztosítás, amivel rendelkeznek, így a kár bekövetkezésekor nem élnek a biztosítás nyújtotta lehetõséggel, így a kárbejelentések száma alacsony. Ez egy biztosító esetében rövid távon persze nem feltétlenül probléma, ugyanakkor ügyfélmegtartás szempontjából veszélyes lehet.
Kovács Gyula, az AIG direk marketing vezetõje szerint a hazai biztosítók azért nem kedvelik annyira a balesetbiztosításokat, mivel jellemzõen kicsi marzsot biztosítanak, olcsó termékrõl van szó, ráadásul nem is kötelezõ, így meglehetõsen nehéz eladni azokat. A hazai balesetbiztosítási penetráció mindössze 30%-os, ami ugyanakkor növekedési lehetõségeket is biztosít. Az AIG 20% körüli növekedést tudott felmutatni, igaz itt is alacsony bázisról.