Évente 5 ezren halnak meg az EU közútjain alkohol okozta balesetben
2019.12.11

Hazánkban ugyan már most is tilos alkoholfogyasztást követően autót vezetni, azonban számos európai országban nincs ilyen szabályozás. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint 2020-ra az Európai Unió egészében be kellene vezetni a zérótoleranciát, amellyel évente akár 5000 alkohollal összefüggő közúti halálesetet lehetne megelőzni.

Az EU célkitűzése szerint 2030-ig a felére csökkenti a közúti halálesetek és súlyos sérülések számát. Az Európai Bizottság becslései szerint az évi 25 ezer közúti haláleset mintegy negyedét alkoholfogyasztás okozza. Ezért az átfogó cél eléréséhez elengedhetetlen az ittas vezetés visszaszorítása.

Közel 70 éve vannak tudományos bizonyítékok az ittas vezetés és a közúti halálesetek közötti összefüggésről. 2020-ra az EU minden tagországának el kellene érnie, hogy az ittas vezetés egyszer és mindenkorra megszűnjön – állítja az ETSC. Ehhez zérótoleranciát kell bevezetni, a törvényszegőkkel szemben szigorúan fel kell lépni és a technológiát is szélesebb körben kell felhasználni. A buszokat, tehergépkocsikat és kisteherautókat például alkoholérzékelő indításgátló készülékkel kellene kötelezően felszerelni, amely megakadályozza azt, hogy egy alkoholos befolyásoltság alatt álló személy elindítsa a járművet.

Az ETSC legfrissebb jelentése szerint 2018-ban az EU 23 tagországában mintegy 2654 ember halt meg alkohollal összefüggő közúti balesetben, de a valós számok – az adatgyűjtés pontatlanságai és a hiányos bejelentések miatt – ennél valószínűleg jóval magasabbak.

Jelenleg a 28 EU-tagország közül mindössze hétnél határozták meg 0,2 g/l vagy annál alacsonyabb szintnél a véralkohol-koncentráció határértékét. A 0,2 g/l-nél alacsonyabb véralkohol-koncentráció gyakorlatilag zérótoleranciát jelent, ugyanakkor lehetővé teszi bizonyos gyógyszerek, vagy az alkoholmentesként forgalmazott italok fogyasztását. 19 tagország esetében a határérték 0,5 g/l, Litvániában 0,4 g/l. A legmagasabb határértéket az Egyesült Királyságban (0,8 g/l) határozták meg, bár Skóciában ennél alacsonyabb (0,5 g/l) szinten húzták meg a határt. Számos országban alacsonyabb határértéket állapítanak meg a hivatásos és/vagy a kezdő járművezetők számára.

Az ETSC által javasolt alkoholszondás indításgátló készülékek használata Ausztria, Belgium, Dánia, Finnország, Franciaország és Svédország esetében ma már elterjedt, sőt, Franciaországban és Finnországban törvényt is hoztak bizonyos professzionális járművek, például az iskolabuszok esetében ezen eszközök kötelező használatáról. Egy év elején elfogadott új uniós jogszabály szerint 2022-től kezdődően minden új járművet olyan interfésszel kell felszerelni, ami lehetővé teszi az ilyen eszközök használatát.

Az ETSC arra is felszólítja az EU tagállamait, hogy javítsák az alkohollal kapcsolatos halálesetekre vonatkozó adatgyűjtést, például kötelezővé téve az alkoholtesztet minden egyes ütközéses balesetben érintett személy esetében. Emellett a törvények betartatására is nagyobb hangsúlyt kell helyezniük az országoknak, például éves közúti ellenőrzések számának növelésével.

Az új jelentés szerint 13 uniós tagországban az alkoholfogyasztással összefüggő halálos balestek száma gyorsabban csökken a közúti halálesetek számánál. Ezzel szemben az Egyesült Királyság, Ciprus, Belgium, Észtország, Magyarország, Svédország és Szlovákia a közúti halálos balesetek számát hatékonyabban tudja csökkenteni, mint az ittas vezetésből származó halálesetekét.

Mi számít alkohollal kapcsolatos közúti halálesetnek?

Az alkohollal összefüggő közúti halálesetek nemzeti definíciói erősen eltérőek. A SafetyNet európai projekt a következő meghatározás használatát javasolta: „minden olyan közúti baleset következtében bekövetkező haláleset, amelyben bármely aktív résztvevőnél a véralkohol-koncentráció a törvényben meghatározott határértéket meghaladta.”

Ezen meghatározás értelmében az a kerékpáros is beleszámítana a statisztikába, akit egy ittas járművezető elütött, de az a gyalogos is, akit egy ittas kerékpáros elgázolt. Természetesen az adott országban meghatározott véralkohol-koncentrációs határértéket figyelembe véve.

Ausztria, Ciprus, Németország, Dánia, Franciaország, Horvátország, Lengyelország, Portugália és Svájc ezen definíció szerint szolgáltat adatokat az alkohollal összefüggő közúti halálesetek számáról. Ezzel szemben hazánkban definíció szerint csak azok a járművezetők számítanak bele a statisztikába, akiknek a haláluk utáni véralkohol-tesztjük pozitív volt, amely tesztet csak abban az esetben végeznek el, ha feltételezhetően felelősek voltak az ütközésért.