Egyes vélemények szerint a biztosítás korai, kezdetleges formái már az ókorra is visszavezethetõk, ezek azonban még arra korlátozódtak, hogy emberek egy csoportja összeállt és felosztotta egymás között az egyes károkból adódott veszteségeket.
Leggyakrabban a kereskedõk alkottak ilyen közösségeket arra az esetre, ha a karavánokat kifosztják, vagy a szállítmányozó hajók áruja valamilyen okból megsemmisül, de a rabszolgatartók is felkészültek a rabszolgák szökésébõl keletkezõ károk kompenzálására.
Magyarországon az elsõ biztosításokhoz hasonló megoldásokat a céhek vezették be a tagjaik között még a XIV. században, a kötelezõ tagdíjakból segítették és támogatták egymást szükség esetén, a növekvõ gabonaszállítás hatására pedig a XVIII. században megjelentek a szállítmányozási biztosítások is.
Az idõ múlásával a biztosítási megoldások skálája folyamatosan bõvült. Természetes, hogy ma már köthetünk biztosítást autónkra, házunkra, utazásunkra, saját magunkra, családunkra, sõt akár már kisállatainkra is, a sor azonban nem ér véget itt…
A világsztároknál ma már bevett szokás, hogy biztosítják lábukat, arcukat, hajukat vagy egyéb testrészeiket. Mindenki hallott már Jennifer Lopez vagyonokat érõ hátsó felérõl, Michael Flatley 47 millió dollárra biztosított lábairól, vagy Julia Roberts lenyûgözõ, széles mosolyáról, ami 30 millió dollárt ér. Talán még ennél is érdekesebb, hogy Bruce Springsteen a hangszálaira kötött biztosítást, de elõfordult, hogy egy híres ételkritikus az ízlelõbimbóit biztosította.
Folyamatosan bõvül azoknak az eseményeknek a köre is, amire az emberek szeretnének minél jobban felkészülni, példaként említhetnénk az esküvõbiztosítást, ami egyre népszerûbbé válik napjainkban. Az Allianz amerikai leányvállalata, a Fireman’s Fund például megoldást kínál a „legrosszabb esetre” – ha a nagy nap elmarad. Ha a menyasszony, vagy a võlegény az utolsó pillanatban meggondolja magát, esetleg betegség, haláleset miatt elmarad az esküvõ, akkor a Fireman’s Fund részben visszatéríti a már elköltött összeget.
Hallani azonban olyan szélsõséges példákról is, mint az ufo rablás, vagy reinkarnáció esetére szóló biztosítás. Egy angliai hotel például 2002-ben szellem vagy más rendellenes jelenség által okozott halál vagy rokkantság esetére biztosította a személyzetét és a látogatókat. Nagy-Britanniában kínálnak a vállalatok számára lottónyeremény biztosítást is, ami abban az esetben nyújt térítést, ha a cég két vagy annál több alkalmazottja lottónyeremény következtében felmond. Idén a kínai õszközép ünnepi telihold alkalmából az Allianz egy olyan biztosítást dobott a piacra, amely fizet, ha a biztosított a kedvezõtlen idõjárás miatt lemaradt a telihold látványáról.
Bár Magyarországon még nem találkozhatunk a fentiekhez hasonló szélsõséges példákkal, a hazai biztosító társaságok is elindultak az innováció és a digitalizáció útján. Egyre inkább elterjedtek az elektronikus termékek. Az Allianz kárfelmérõi például már a kárrendezést is okostelefonon keresztül intézik, ami jelentõsen felgyorsítja a folyamatokat. Az Allianz otthonbiztosításában pedig már olyan újszerû elemek is szerepelnek, mint a napkollektorok vagy a hõszivattyúk biztosítása. A társaság az elérhetõ szolgáltatások terén is igyekszik megfelelni az ügyfelek igényeinek, így például már lehetõség van arra is, hogy ha a biztosított baleset következtében kórházi kezelésre kényszerül, a biztosító megoldja háziállatainak ellátását vagy segítséget nyújt a kórházi kezelést követõ otthonápolásban. Ráadásul az Összkockázatú (All risks) vagyonbiztosítási csomagok például már akár meteor okozta károkra is térítenek.