Az Atlanti-óceán túloldalán a vállalatok kötelesek tájékoztatni az amerikai hatóságokat online támadások esetén, a cyber biztosítási piac itt már egy ideje igen fejlett, évente eléri összesen az 1.3 milliárd dollárt is- nyilatkozta Christopher Lohmann, az Allianz vállalati biztosításokkal foglalkozó részlege, az Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) németországi és közép- európai vezetõje.
Európa elõtt egyelõre még hosszú út áll, de Lohmann szerint a következõ évben erõs növekedés várható, számításaik szerint a piac 2018-ra a 700-900 millió eurót is elérheti.
A vállalatokat, valamint a magánszemélyeket nagyon is valós veszélyek fenyegetik, kezdve az adatlopástól a kémkedésig. Megbénulhat a vállalat infrastruktúrája, ha számítógépes rendszerét rosszindulatú vírusok fertõzik meg.
Fontos megjegyezni, hogy ezeken a kockázatokon felül az emberi mulasztás is komoly károkat okozhat, az ilyen hibák hatására ugyanúgy összeomolhatnak a rendszerek, vagy veszhetnek el adatok.
A múlt hónapban például a Vodafone mobilszolgáltató vált hatalmas adatlopás áldozatává, ahol bankszámlaadatokat is beleértve közel kétmillió ember személyes adatait tulajdonították el.
Az elektronikus levelezés exponenciális növekedésével, továbbá a vállalatok kereskedelmi folyamatainak, valamint az adattárolás átruházásának növekedésével a veszély várhatóan tovább fokozódik majd.
2012-ben Németországban összesen 64.000 számítógépes bûncselekményt jelentettek be, amelyek együttesen hozzávetõleg 42 millió eurós veszteséget okoztak, ez pedig 7.5 százalékos növekedés a megelõzõ évhez képest. Szakértõk véleménye szerint ez csupán a jéghegy csúcsa, mivel sok vállalat inkább szeret hallgatni a biztonsági rendszere körüli problémákról.
A nagyobb vállalatok már egy ideje felkészültek ezen kockázatok kivédésére, azonban a közép- és kisvállalkozások többsége egyelõre nem biztosított. Sokak számára a számítógépes kockázatok ezek szerint még nem annyira kézzelfoghatóak, mint mondjuk a víz- vagy tûzkárok.
A fenyegetések elsõsorban azokat a vállalatokat érintik, amelyek sok ügyfél adatait kezelik. Egy esetleges cyber támadás komoly anyagi veszteségeket vonhat maga után, nem utolsó sorban pedig súlyosan károsíthatja a vállalat hírnevét.
Németországban az Allianz júliusban dobta piacra biztosítási termékeit minden fajta számítógépes kockázat ellen, majd szeptemberben a Talanx Group leányvállalata, a HDI Gerling követte személyre szabott termékekkel. A francia óriás, az Axa, tervei szerint októberben jelenik meg a piacon, míg a Zurich Insurance egy éve ajánl ilyen termékeket a közép- és kisvállalkozások részére.
Az Európában hatályba lépõ új jogszabályok megkövetelik a vállalatoktól a számítógépes bûncselekmények bejelentését, továbbá szigorúbban tartatják be az adatvédelmi szabályokat. A szakértõk szerint ennek köszönhetõen nõni fog a kereslet a cyber biztosítási termékek iránt.
A kockázatok nem csupán a vállalkozásokat érintik, hanem közösségi média, az okostelefonok, továbbá az online tranzakciók egyre gyakoribb használatával a nagyközönséget is.
2011-ben a Swiss Life biztosító vezetett be egy terméket az online hírnév védelmére. A Swiss Life szóvívõje elmondta, hogy a piac jelenleg még nem érett meg, a legtöbb ügyfél nem megfelelõen értékeli a világhálón elõforduló fenyegetéseket, ezért szükséges nagyobb figyelmet fordítani az emberek tájékoztatására.
A szoftverkészítõ Norton adatai alapján 2012-ben közel 556 millió ember esett cyber bûnözés áldozatává, a becsült anyagi kár 80 milliárd euró.