A legolcsóbb biztosítások: több százezret spórolhatunk 2 perc ráfordítással
2013.10.02
Hogyan alakulnak Magyarország legnépszerûbb új és használt autómodellek biztosítási díjai – ezt számolta ki a PBA Biztosítási Alkusz legújabb felmérésében. A kötelezõ biztosítás díja alacsony: új autóknál átlagosan évi 25 ezer forint és ez nem változik jelentõsen az autók elöregedésével sem. Ráadásul a legnépszerûbb típusok esetében a kötelezõ biztosítás az átlagnál alacsonyabb mértékben drágult. Cascót viszont kifejezetten megéri megkötni idõsebb jármûvekre is. A 3 éves kocsik cascója ugyanis évente átlagosan 58 ezer forint, ám 12 évesen ez az összeg már 38 ezer forintra csökken.

A PBA által összeállított táblázatban (ld. a közlemény végén) azt vizsgálta meg, hogyan alakulnak a Magyarországon legnépszerûbb új és használt autómodellek biztosítási tarifái. Az alkuszcég megkereste a legalacsonyabb díjú biztosításokat, és tanácsokat is fûzött megkötésükhöz. Mintának az átlag magyar autótulajdonost vették: 35 éves, budapesti férfit, aki negyedévente fizeti be a biztosítási csekket.

Hazánkban a piacot rendszeresen felmérõ JATO Dynamics statisztikája szerint a legtöbben Skoda Octaviát vásárolnak új autóként, ezt követi az Opel Astra és a Ford Focus. A legnépszerûbb típusok esetén a gépjármûvek átlagos kötelezõ felelõsségbiztosítása (kgfb) évente 25 ezer forintba kerül. Ez a tarifa nagyon kedvezõ: a 2012-es kalkulációkhoz képest idén csak 4%-os díjemelkedés tapasztalható ugyanezekben a kategóriákban. Eközben megfordulni látszik a hosszú évek óta tartó folyamatos díjcsökkenés a teljes kgfb piacon, hiszen a 2013-as esztendõben az átlagdíjak 9%-kal emelkedtek az elõzõ évhez képest. Vagyis, jó hír a legnépszerûbb típusok vásárlóinak, hogy az átlagnál jóval kisebb mértékben drágultak a kötelezõdíjak.

A vizsgált autók casco átlagos díja jóval magasabb, 59 ezer forint, amelyet egy új Opel Astra 76 ezer forintos díja húz fel.

A Használtautó.hu felmérése szerint a használt autók közül évek óta az Opel Astra, Suzuki Swift és Ford Focus triumvirátusa uralkodik itthon. Azt is megnéztük, hogy e legnépszerûbb modellek biztosítási díja miként változik a leggyakoribb életkorukban, vagyis 3, 7 és 12 évesen. Ha a kötelezõ felelõsségbiztosítási (kgfb) és casco díjakat nézzük, a 3 és 7 éves jármûvek közül egyértelmûen a Suzuki Swift kerül a legkevesebbe. A kgfb díjak átlagosan 23 ezer forintos összege alig változik az autók életkorával, a casco viszont jelentõsen. A 3 éves autók átlagosan 58 ezer forintos éves casco díja 12 éves korú jármûvek esetében 38 ezer forintra csökken. Egy 7 esztendõs Opel Astra cascója például csaknem 23 százalékkal olcsóbb, mint egy 3 évesé, a 12 éves pedig további 45 százalékkal csökken. „Érdemes megnézni a casco ajánlatokat, ha idõsebb gépjármûvet vásárolunk, mert olyan alacsony a teljes körû változatok díja, hogy feltétlenül érdemes megkötni” – mondja Galántai Zsolt, a PBA dealer üzletág igazgatója.

Casco: két perc, több százezer forint

Galántai Zsolt szerint a casco biztosítás kiválasztása jóval több figyelmet igényel, mint a kgfb-é. „Választáskor két perc ráfordítással több százezret is spórolhatunk káresemény esetén!” – mondja. Íme, néhány fontos szempont:

  • Javíthatósági határ: Töréskár esetén hány százalékig számít javíthatónak az autó, és mikortól állapítják meg a gazdasági totálkárt.
  • Új értéken térítés: új autó vásárlásakor érdemes figyelembe venni, hogy mennyi ideig térít új értéken a biztosító lopás és totálkár esetén.
  • Fontos, hogy a gépjármû típusát pontosan határozza meg: káreseménynél rosszul járhat, ha egy eltérõ felszereltségû autóra kötött szerzõdést.
  • A külön beépített extrákat is gondosan tüntessük fel!
  • Casco esetében is van bónusz, csakúgy, mint kgfb esetében. Ha valakinek nincs casco bónusza, figyeljen, mert sok biztosító valamilyen arányban figyelembe veszi a gfb bónusz kedvezményt a casco díj kiszámításakor.
  • Érdemes az indexálás feltételeit is megnézni, van olyan társaság, ahol kármentesség esetén automatikusan csökkennek a díjak!

Kötelezõ: mire kell figyelni

Kgfb-szerzõdés kötésekor a gépjármû-üzembentartójának több dolgot is figyelembe kellene vennie, ám a PBA tapasztalata szerint mégis évrõl-évre visszatérnek ugyanazok a hibák:

  • Nagyon sok kellemetlenséget kerülhetünk el azzal, ha tisztában vagyunk az elõzõ szerzõdésünkkel kapcsolatos alapvetõ információkkal, mint pl. melyik társasággal álltunk szerzõdésben és már kötéskor megadjuk az elõzõ biztosítási szerzõdésünk kötvényszámát
  • Érdemes elõre tájékozódni arról, hogy a kiválasztott biztosítónál milyen lehetõségek lesznek az ügyintézésre, hiszen van olyan társaság, amelyiknek országos ügyfélszolgálata van, de akad olyan is, akinél csak elektronikusan vagy telefonon lehet ügyet intézni
  • Az ügyfelek nem veszik igénybe az igényelhetõ kedvezmények teljes körét– részben azért, mert nem tudnak róla, vagy pedig, mert nem szánnak elég idõt áttekintésükre. Fontos, hogy olyan kedvezményt vegyünk igénybe, amelyet igazolni is tudunk a biztosítónak.
  • Az online kalkulátorban nem pontosan adja meg a bónuszfokozatot
  • Az ajánlat véglegesítése elõtt tüzetesen ellenõrizzük az adatok helyességét.
  • Nagyon fontos, hogy a kgfb díjat akkor is be kell fizetni határidõn belül, ha a kötvény, a díjbekérõ vagy a csekk nem érkezik meg, ellenkezõ esetben felmondja a biztosító a kötelezõ biztosítási szerzõdést. Amíg nincs újrakötve, addig naponta fedezetlenségi díjat számítanak fel.
A legnépszerûbb személygépjármû-modellek és biztosítási díjaik (2013. szeptember) 35 éves, budapesti férfi, B5-ös fokozattal, csekkes negyedéves díjfizetés, 10%-os, max. 100 ezer forintos önrésszel, az összegek tartalmazzák a baleseti adót