A következõ idõszakban a növekedés üteme ugyan már nem tudja megközelíteni azt a szintet, amit az elmúlt években láthattunk, ettõl függetlenül a piacokra továbbra is a növekedés lesz a jellemzõ - véli az Allianz Spanyolország, Portugália és Latin-Amerika biztosítási ügyeiért, a stratégiai együttmûködésért, az összeolvadásokért és akvizíciókért, valamint a jogi és compliance területekért felelõs szakértõje. Dr. Helga Jung szerint a feltörekvõ piacokon továbbra is 5 százalék körüli növekedési rátával számolhatunk, ebben a tekintetben tehát ezek a piacok továbbra is maguk mögé utasítják majd a világ iparosodott országait.
Az egyes országokban és régiókban más és más tényezõk tehetõk felelõssé a gazdasági növekedés lassulásáért – hangsúlyozza az Allianz SE növekedési piacokért felelõs igazgatósági tagja. Manuel Bauer szerint Kína például egy kiegyensúlyozottabb, a kivitel és a beruházások helyett sokkal inkább a fogyasztásra épülõ fenntartható növekedési pályát célzott meg. Ez az eddigiektõl merõben eltérõ növekedési modell idõt igényel, és nem egyeztethetõ össze a korábbi években látott kimagasló növekedési adatokkal. Ezzel szemben Indiában a további növekedést az infrastrukturális hiányosságok mellett a túlzott mértékû bürokrácia is hátráltatja – figyelmeztet Bauer.
Erõltetett növekedés helyett innováció
Azzal kapcsolatban, hogy a feltörekvõ piacoknak sikerül-e visszaszerzni korábbi lendületüket, Jung úgy véli, az elmúlt években megszokott magas növekedési rátákat egy idõre elfelejthetjük. Számos feltörekvõ ország gazdasága napjainkban áttér a gyors, befektetések által fûtött növekedési pályáról a valamivel lassabb, innováció alapú fejlõdés irányába. Mindez a fejlõdés természetes velejárója.
A feltörekvõ országokat jellemzõ emelkedõ munkaerõköltségek legfontosabb hatásaként Bauer szerint az egyes feltörekvõ piacok súlya eltolódik. Kínában például az elmúlt években jelentõs mértékben emelkedtek a fizetések, részben az egyke-politika miatt szûkülõ a munkaerõpiac és a lassan vészes méreteket öltõ szakemberhiány következtében.
Ezzel szemben Mexikóban az alacsony bérek évek óta szinte változatlanok, ezért az ország inkább gyártóbázisként jut egyre jelentõsebb szerephez, amit egy igen jelentõs felvevõpiac, ezt az Egyesült Államok közelsége csak még tovább fokoz – tette hozzá Jung.
A biztosítónak továbbra is vonzóak a feltörekvõ piacok
Az Allianz szempontjából a feltörekvõ piacok a következõ évtizedben is jelentõs hajtóerõt képviselnek – közölte Jung. Minden adott ugyanis a további növekedéshez: a jellemzõen fiatal lakosság egyre magasabb végzettséggel rendelkezik, a bõvülõ középosztály vásárlóereje pedig fellendíti a fogyasztást, ami folyamatos növekedést, a munkahelyek számának növekedését és nagyobb általános jólétet eredményez.
A növekedés mozgatórugója: a feltörekvõ középosztály
A feltörekvõ piacokon a növekedés megtorpanni látszik, azonban az Allianz bevétel és a mûködési eredmény terén egyaránt magasabb számokat ért el – mondta Jung, hozzátéve: különösen biztató, hogy ezekhez a kedvezõ eredményekhez az életbiztosítási, illetve a vagyon- és felelõsségbiztosítási üzletág egyaránt hozzájárult.
Az Allianz Ázsiában is jelentõs bevétel-növekedésre és nyereségre tett szert, ezzel szemben Kelet-Közép-Európában azonban már árnyaltabb a kép. Az életbiztosítási üzletágat érzékenyen érintette, hogy Lengyelországban megszûnt a megtakarítási piac, ami jelentõsen meglátszott a bruttó díjbevételen, a jövedelmezõséget viszont nem veszélyeztette – közölte Bauer. A természeti katasztrófákat pedig a vagyon- és felelõsségbiztosítási üzletág sínylette meg leginkább. Ennek ellenére az elsõ féléves nyereségességi-adatok az elõzõ évi számokkal nagyjából azonos szinten voltak.
Melyek a slágertermékek a feltörekvõ piacokon?
Mivel országonként eltérõ az egyes termékek iránti kereslet, ezért az Allianz nem is teszi elérhetõvé minden országban teljes termékpalettáját. Azokon a feltörekvõ piacokon, ahol a növekvõ jólét mellett egyre többen rendelkeznek rendszeres jövedelemmel, az embereket mindinkább foglalkoztatja, hogy javaikat biztonságban tudhassák a lehetséges káreseményekkel szemben. A felemelkedõben lévõ középosztály is egyre nagyobb érdeklõdést mutat az olyan kérdések iránt, mint az egészségügyi ellátás és a nyugdíj – tette hozzá Bauer.
Jó példa erre a gépjármû-biztosítás iránti igény növekedése – jegyezte meg Jung - amelybõl kimutatható, hogy a népesség mind nagyobb százaléka engedheti meg magának, hogy saját gépkocsival rendelkezzen. A helyi célcsoportok sajátos igényeihez igazított termékek szintén sikeresnek bizonyulnak. Kolumbiában például az Allianz nemrégiben olyan termékkel állt elõ, amely két eurónak megfelelõ havidíj ellenében a nõk számára fedezetet nyújt a terhesség és a szülés lehetséges komplikációi esetén.
Az Allianz szempontjából a feltörekvõ piacok továbbra is óriási növekedési potenciált jelentenek. Kínában például a biztosítási penetráció jelenleg mindössze 3 százalék körüli. Ez azt jelenti, hogy az ország gazdasága által megtermelt minden 100 jüanból csupán hármat költenek biztosítási termékekre. Más feltörekvõ piacokon hasonlóan alacsony penetrációs rátákkal találkozhatunk, mialatt ugyanez az arány az Egyesült Államokban 8 százalék. Mindez hûen érzékelteti, hogy a feltörekvõ piacok továbbra is komoly lehetõségeket rejtenek magukban – tette hozzá Bauer.
2013.10.10
Egyre több helyen folynak a találgatások arról, hogy vajon a végéhez közeledik-e a feltörekvõ piacokon megfigyelt gazdasági csoda. Az Allianz szakértõi ezzel egyáltalán nem értenek egyet.