Így változik az autók biztonsági tesztje!
2020.06.01

Az Európában forgalmazott autók biztonságát értékelő szervezet, az Euro NCAP jelentős változásokat jelentett be vizsgálati folyamatait illetően. Az új tesztek során ezentúl a többi érintett járműben utazókra gyakorolt hatást is vizsgálják.

Az Euro NCAP az autókat három biztonsági teszt alapján értékeli: frontális ütközés, oldal ütközés fallal és oszloppal és gyalogossal való ütközés. Az elvégzett tesztek alapján 3 kategóriában pontozzák az autókat (maximálisan 5 csillag): első utasok biztonsága, gyermek/gyermekülés biztonsága és a gyalogos biztonsága.

Frontális ütközésekhez kapcsolódik a legtöbb haláleset és súlyos sérülés, ezek tesztelése is változik. Jelentős különbség az új, 2020-as tesztelési rendszerben egy új deformálódó akadály bevezetése a mozgó autó frontális ütközési tesztjénél. Az akadályt a tesztautóval ütköző jármű elejére szerelik, ezzel vizsgálhatóvá válik, hogy milyen sérüléseket okoz a tesztautó ütközésnél a másik járműben. Ez fontos lehet például a SUV-ok biztonságának megítélésekor, amikor kisebb autókkal ütköznek. Az autóipar az utóbbi években ugyanis jelentősen növelte a SUV és a SUV stílusú járművek értékesítését.

Az Euro NCAP szerint az ütközések körülbelül egynegyedét az oldalsó ütközések teszik ki. A tesztek indulása óta csak az autó vezető oldalát vizsgálták, miközben az oldal ütközésekben sérült utasok csaknem fele a sérült jármű túlsó oldalán helyezkedik el. Az új teszteknél módosítottak az ütköző akadály sebességén és tömegén, növelve ezzel az ütközés súlyosságát, de ennél is fontosabb változás, hogy vizsgálják a vezető és az első ülésen utazó közötti lehetséges kölcsönhatást az ütközés során, ezzel megfelelő módon ellenőrizhetővé válik a középső légzsák által nyújtott védelem.

A szervezet emellett folytatja a vezetőtámogató rendszerek legújabb generációjának tesztelését is. Új baleseti forgatókönyvekkel értékelik az automata vészfékezés (AEB) technológiát az autók és a veszélyeztetett úthasználók szempontjából, többek között a kereszteződésnél történő befordulás esetén. Ezen kívül elkezdték tesztelni a járművezető állapotát figyelő rendszereket, melyek a vezetők fáradtságát, zavartságát hivatottak észlelni.

Szintén újdonság az idei tesztekben, hogy a Tűzoltóságok és Mentést Végző Szervezetek Nemzetközi Szövetségével (CTIF) együttműködésben, az Euro NCAP új értékelési szabályokat dolgozott ki az ütközés utáni biztonság előmozdítása érdekében. A tesztek során azokat a gyártókat jutalmazzák, amelyek a mentéshez pontos és könnyen elérhető információkat szolgáltatnak. Emellett a kiszabadulás egyszerűségét és az e-segélyhívó funkciókat is értékelik.