Figyelem: így változhat a KRESZ!
2014.01.27
Új rendelkezésekkel egészülhet ki a KRESZ, amelyek új fényjelzéseket engedélyeznek, illetve egységesítik a közlekedési táblák képét is - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A közigazgatási és társadalmi egyeztetés alatt álló javaslat enyhítené a teherautók alsóbb rendû utakon való közlekedésének korlátozását is.

A gyorsforgalmi utakon torlódáshoz érkezõ autósok a ráfutásos balesetek elkerülése érdekében az irányjelzõk kötelezõ mûködtetésével figyelmeztethetik lassításukra a körülöttük haladókat - írta közleményében az NFM. A forgalomirányító lámpák piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítõ lámpákon számláló mutathatja a váltásig hátralévõ idõt. A tervezett módosításokkal egységes formában jelenítheti meg a jogszabály a közúti jelzéseket.

Balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A jelentõs sebességcsökkentést a jövõben a jármû mindkét oldali elsõ és hátsó irányjelzõjének egyidejû mûködtetésével rendelheti kötelezõen jelezni a KRESZ a megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig. A bevált gyakorlathoz igazodó elõírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon.

A módosításban a KRESZ megújítását célzó lakossági felmérésben felmerült javaslat is helyet kapott. Az elõírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítõ lámpákon csökkenõ számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévõ idõtartamra.

A KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott. A hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különbözõ stílusú közúti jelzés található. Az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel a rendeletben - tette hozzá a minisztérium.
A tanulóvezetõk így a hatályos KRESZ-bõl pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak. A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek, így például kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthetõ egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.

Több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzõtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévõ egyházi létesítményrõl. Felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások idõpontjára. Az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülõövezetekben lehet jelentõsége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek.
A mûszaki elõírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelzõ lámpa szabályszerû használatának lehetõségét a motorkerékpárosok elõtt. Az 5-6 centiméter átmérõjû pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármû elektronikai rendszereit.

A KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejûleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármûvek átmenõ forgalmát az alsóbb rendû úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az elõzetesen becsülttõl jelentõsen elmaradó, kismértékû átterelõdés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben.
A jogalkotó ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nõ, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé. A pontosabban körülhatárolt tilalom lehetõvé teheti, hogy a kijelölt szervek a jelenleginél is hatékonyabban lássák el ellenõrzési feladataikat.

A kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetésre közzétett rendelettervezetben foglaltak végleges elfogadásáról várhatóan egy-két hónapon belül döntés születik. Az új elõírások a kihirdetést követõ napon lépnek majd hatályba.