Autósok figyelem: tavasszal több a kátyúkár!
2014.02.17
Egyre több kátyúval találkozhatnak az autósok az utakon, miután az enyhe és a fagyos idõszakok váltakozása alaposan megrongálja a sokszor eleve gyenge minõségû aszfaltot. A károkat érdemes alaposan dokumentálni, mert az utak kezelõi a kárigények 40-50 százalékát elutasítják, melyek akár több százezer forintra is rúghatnak – figyelmeztet az Fbamsz.

Érdemes alaposan dokumentálnia az autósnak, ha belefut egy kátyúba - hangsúlyozta Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjármûszekciójának elnöke a Népszavának. Az út kezelõje ugyanis csak abban az esetben fizeti ki a keletkezett kárt, ha a jármûvezetõ bizonyítani tudja, hogy hol, hogyan és milyen mértékben sérült meg kocsija az úthiba miatt.

Emiatt érdemes lefényképezni az esetet, lehetõleg úgy, hogy valamilyen tárgyat, például egy gyufásdobozt, vagy egy tollat helyezzünk a gödör mellé, hogy annak méretére következtetni lehessen a felvételbõl. Emellett a fotót úgy célszerû elkészíteni, hogy beazonosítható legyen a hibás útszakasz. Komolyabb kár esetén pedig ragaszkodjunk a rendõri jegyzõkönyvhöz, illetve a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni. Ezt követõen mihamarabb keressük meg a kárigényünkkel az útszakasz kezelõjét. Lakott területen belül az adott település önkormányzata az illetékes, a településen kívül esõ útrészek pedig a Magyar Közút Zrt.-hez tartoznak.

Tapasztalatok szerint nehéz érvényesíteni az adott útszakasz kezelõjénél a kártérítési igényeket. Általában a beérkezõ kárigények 40-50 százalékát elutasítják valamilyen indokkal. Sokszor arra hivatkoznak, hogy az autós gyorsabban ment, mint az adott útrészen engedélyezett, de az is gyakori kifogás, hogy az úthibát a táblával jelezték, s a sofõr figyelmetlenül vezetett. Nem ritkán pedig az okozza a problémát, hogy a tulaj csak hazaérkezésekor fedezi fel, hogy kárt okozott az autójában az úton váratlanul érzékelt "zökkenõ". Az ilyen esetekben pedig már nehéz megszerezni a kártérítést.

Ma már több cég, viszonylag elfogadható áron, évi néhány ezer forintért kínál önálló kátyúbiztosítást. Elõnye: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelõs szervvel. A bizonyíthatóság azonban a biztosító felé is fontos követelmény. A kátyúbiztosítás önállóan is köthetõ már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelezõ biztosítás kiegészítõ elemeként, kedvezményesen biztosítja.

Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá - tette hozzá a szakértõ -, hogy a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékû, ami egy átlagos casco esetében százezer forint körüli összeg.

A gumiszakadások alkalmával - mivel az abroncsokat párban kell cserélni - akár 80 ezer forint is lehet az autós kára. Ám akadt olyan eset is, amikor a futómû és a karosszéria súlyos sérülése miatt a tulajnak csaknem félmillió forintjába került az, hogy belefutott egy kátyúba.