A nõk inkább beszélnek róla, a férfiak csinálják
2014.03.10
Bár naponta hoznak legalább annyi pénzügyi döntést, mégis jóval kevésbé érzik magukat felkészültnek a pénzügyek terén a nõk, mint a férfiak – derül ki a Budapest Bank felmérésébõl . A szebbik nem képviselõi nagyobb arányban vallják be, hogy nehezen tudják beosztani a pénzüket, és hajlamosak a túlköltekezésre. Ugyanakkor a kutatás szerint a hölgyek többet beszélgetnek személyes pénzügyeikrõl, és sokkal szívesebben vonnak be másokat is anyagi természetû döntéseikbe.

A pénzügyi termékek igénybe vétele terén nincsenek érdemi különbségek a két nem között, ugyanakkor a pénzügyekkel kapcsolatos viszonyukban jelentõs eltérések figyelhetõk meg. Míg a nõknek csak az egyharmada, addig a férfiak fele érzi magát kellõen tájékozottnak a gazdasági, pénzügyi kérdésekben, és a két nem körülbelül ugyanilyen arányban érdeklõdik az ilyen témájú hírek iránt. Míg a férfiak gyakrabban olvasnak online cikkeket a gazdaságról és a pénzügyekrõl, a hölgyek nagyobb arányban hagyatkoznak a tévémûsorokra, illetve a személyes kapcsolataik is fontosabb információforrást jelentenek számukra.

A nõk szívesebben kérnek tanácsot a pénzügyekben

A hölgyekre sokkal inkább jellemzõ, hogy megbeszélik személyes pénzügyeiket másokkal: jellemzõen a partnerükkel, barátaikkal és egyéb családtagjaikkal szokták megvitatni ezeket a kérdéseket. Fontos pénzügyi döntés elõtt szívesebben vonják be családtagjaikat és kérik ki véleményüket: partnerével, házastársával például a nõk 64%-a, a férfiak 52%-a szokott egyeztetni. A férfiak hajlamosabbak egyedül döntést hozni: 22%-uk állította, hogy senkitõl nem szokott tanácsot kérni nagyobb horderejû pénzügyi kérdésekben sem, a nõknél ez az arány mindössze 11%.

Több pénzügyi jellegû feladat hárul a hölgyekre

Bár a párkapcsolatban élõk a legtöbb pénzügyi döntést közösen hozzák meg, vannak olyan tételek a közös költségvetésben, amelyek határozottabban köthetõk egyik vagy másik nemhez. A nõk inkább a kisebb, mindennapi élethez kapcsolódó költségekrõl — például a napi bevásárlásokról vagy a gyerekekkel kapcsolatos kiadásokról — döntenek önállóan, míg az autóvásárlás vagy a háztartási eszközök beszerzése kapcsán több férfi mondta azt, hogy önállóan, egyedül hozza meg döntését.

A felmérésbõl az is kiderült, hogy a párkapcsolatokban a nõk több kiadást kezelnek partnerüknél: így például a közüzemi és egyéb számlák befizetése, a mindennapi bevásárlások intézése vagy a hitelek törlesztõrészleteinek befizetése inkább a hölgyek dolga, míg a férfiak a gépjármû fenntartásával kapcsolatos tevékenységeket és a megtakarítások, befektetések kezelését vállalják magukra.

Hajlamosabbak a túlköltekezésre a nõk?

Miközben a megkérdezettek többsége nemtõl függetlenül megfontolt, óvatos gazdálkodónak tartja magát, a nõk egyharmada (és a férfiak egynegyede) vallotta be, hogy hajlamos többet költeni, mint amennyit megengedhetne magának, és hogy nem tudja beosztani a pénzét. Különösen igaz ez az egyedülálló hölgyekre (36%), míg a legkönnyebben a párkapcsolatban élõ férfiak boldogulnak a havi kiadások és bevételek kezelésével (náluk csak 22% a túlköltekezõk aránya).

A banki termékek, szolgáltatások igénybe vételét illetõen inkább csak árnyalatnyi különbségek mutatkoznak a két nem tagjai között. Így a felmérés szerint a nõk valamivel magasabb arányban rendelkeznek hiteltermékkel (48%, a jelzáloghiteleket, gépjármûhiteleket és fogyasztási kölcsönöket egyaránt figyelembe véve), mint a férfiak (41%). Különösen az egyedülállók között figyelhetõ meg jelentõs különbség ezen a téren: a szingli hölgyek közül 41% rendelkezik valamilyen hitellel, az egyedülálló férfiak körében ez az arány ugyanakkor csak 26%.

Rövid illetve középtávú megtakarítással (például bankbetéttel, tartós befektetési számlával vagy befektetési alappal) a férfiak 36%-a rendelkezik, a nõk közül azonban csak 29% állítja magáról ugyanezt. Miközben a párkapcsolatban élõ férfiak egyedülálló társaikhoz képest 3%-kal nagyobb arányban rendelkeznek megtakarítással, addig a nõk esetében épp az ellenkezõ tendencia figyelhetõ meg: a kapcsolatban élõ nõk szinte minden megtakarítási termékbõl kevesebbet vesznek igénybe.