Rohamléptekkel öregszik a hazai autópark
2014.04.07
Közel 5 százalékkal drágultak a használtautók azután, hogy idén már vagyonszerzési illetéket kell fizetni a külföldrõl behozott jármûvek után. Ennek ellenére egyre több használt kocsi cserél gazdát itthon - írja a Használtautó.hu adatai alapján az Mfor.hu.

Idén csaknem 50 százalékkal több, közel 21 ezer, zömmel 9 évnél idõsebb személyautó áramlott be külföldrõl, mint egy évvel korábban, illetve 22 százalékkal bõvül az újautó piac is. Ez utóbbi a néhány éves autók adásvételét serkentette, hiszen az újautó-vásárlók fõként ezeket cserélték le.

A legnépszerûbb modellek az alsó-középkategóriába tartozó autók voltak. A használtautó-behozatal hatása érezhetõ ugyanakkor abban, hogy 2 százalékponttal nõtt mind a közép-és felsõ középkategóriába (jelenleg 29 százalék), mind az egyterûek kategóriájába (jelenleg 11 százalék) tartozó autók aránya a teljes piaci forgalmon belül. Az átlagár 1 535 000 forint lett, pedig az átlagéletkor is nõtt. A használtautó.hu adatai szerint a belföldi forgalomban eladott használt autók 90 százaléka 5 éves vagy annál régebbi, 62 százalékuk pedig legalább 10 éves. A top típusok kor szerinti összetétele lényegesen egyikük esetében sem tér el ettõl.

Az év elején a hat leggyakoribb gazdát cserélõ autótípus sorrendben az Opel Astra, a Suzuki Swift, a Volkswagen Golf, a Ford Focus, a Volkswagen Passat és az Opel Corsa voltak: az adásvételi szerzõdések csaknem negyede e típusok egyikére köttetett.

A hazai személygépjármû állomány átlagéletkora közben folyamatosan nõtt. A KSH adatai szerint 2013-ban már 13 éves volt az átlagos magyar személygépkocsi, szemben a 2009-es 10,8-as értékkel. Úgy tûnik, hogy hiába sikerült 2002 és 2007 között 1,4 évvel leszorítani az átlagéletkort, és elérni a csúcs 10,3-as értéket, az utóbbi években rohamléptekkel öregszik az autópark.