Eddig mintegy nyolcszázezren kaptak vissza jogsértõen elvont díjat bankjuktól
2014.07.14
Korábbi hasonló intézkedései után újabb 71,75 millió forint bírságot szabott ki az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) 10 pénzügyi szervezetre, amelyek jogszerûtlen módon emelték meg a fogyasztókat terhelõ díjakat és költségeket. Ugyanakkor 10 intézmény esetében a vizsgált idõszakban vagy nem történt díjemelés, vagy annak végrehajtási módja megfelelt a hatályos jogszabályi elõírásoknak. A márciusban megbüntetett piaci szereplõk eddig közel 3,12 milliárd forint jogsértõen elvont díjat fizettek vissza mintegy nyolcszázezer magyarországi fogyasztónak.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt idõszakban – korábbi bejelentésének megfelelõen – újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplõk 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein. Emlékezetes: a jegybank a jogszerûtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában.

Az MNB a díj- és költségemelkedés témakörében elmúlt idõszakban lezárt vizsgálatai során 10 pénzügyi szervezet esetében állapított meg jogsértést – derül ki a jegybank ma publikált határozataiból. A jogsértések ezúttal is a következõk voltak: 1) hiányzott a díjmódosításra lehetõséget adó, meghirdetett ok-lista a szerzõdésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerzõdési feltételekben; 2) a kedvezõtlen szerzõdésmódosítást annak hatályba lépése elõtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg; 3) a kedvezõtlen szerzõdésmódosítás hatályba lépése elõtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról; 4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát; 5) az egyoldalú kedvezõtlen szerzõdésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt; 6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendõvé, ami szintén új díj bevezetését jelenti; 7) megváltoztatták a díjszámítás módját.

Mindezek nyomán az MNB 10 pénzügyi szervezet számára tiltotta meg a jogsértõ magatartás folytatását, összességében 71,75 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra, s közülük 9 szolgáltatót kötelezett a jogsértõen elvont díjtöbblet fogyasztóknak történõ visszafizetésére is. Egy esetben nem kötelezte az MNB visszafizetésre a szolgáltatót, mivel a vizsgálat idõtartama alatt már igazoltan teljesítette a visszafizetést. Az egységes elvek szerint meghatározott bírságösszegeknél a jegybank ezúttal is figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértõ díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is.

A korábbi idõszakhoz képest több esetben alacsonyabb bírságtételek oka, hogy a jogsértések kisebb intézményekhez köthetõ, amelyek részben inkább vállalati bankolással foglalkoznak, így egyenként kevesebb fogyasztót érintettek, akiktõl kisebb mértékû díjat is vontak el jogszerûtlenül.

A márciusban intézkedéssel sújtott pénzügyi szolgáltatóknak 2014. június 15-ig kellett összesíteniük és jelenteniük a jegybank felé, hogy mekkora mértékû jogosulatlanul elvont díjat fizettek vissza jelenlegi és a vizsgálat idõszakában velük kapcsolatban álló korábbi ügyfeleiknek.

Az MNB összesítése szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza közel 800 ezer fogyasztónak. Eszerint a jegybanki intézkedéseknek köszönhetõen egy lakossági fogyasztó átlagosan közel 4 ezer forint jogosulatlanul elvont díjat kapott vissza. Hat további pénzügyi szervezet – közöttük jelentõs piaci szereplõk – esetében ugyanakkor a szolgáltatók által kezdeményezett bírósági eljárás felfüggesztette a díjvisszafizetések végrehajtását. E fogyasztók akkor kaphatják vissza pénzüket, ha a bírói testületek ítéletei is megerõsítik az MNB határozatainak jogszerûségét.