A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt idõszakban – korábbi bejelentésének megfelelõen – újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplõk 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein. Emlékezetes: a jegybank a jogszerûtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában.
Az MNB a díj- és költségemelkedés témakörében elmúlt idõszakban lezárt vizsgálatai során 10 pénzügyi szervezet esetében állapított meg jogsértést – derül ki a jegybank ma publikált határozataiból. A jogsértések ezúttal is a következõk voltak: 1) hiányzott a díjmódosításra lehetõséget adó, meghirdetett ok-lista a szerzõdésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerzõdési feltételekben; 2) a kedvezõtlen szerzõdésmódosítást annak hatályba lépése elõtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg; 3) a kedvezõtlen szerzõdésmódosítás hatályba lépése elõtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról; 4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát; 5) az egyoldalú kedvezõtlen szerzõdésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt; 6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendõvé, ami szintén új díj bevezetését jelenti; 7) megváltoztatták a díjszámítás módját.
Mindezek nyomán az MNB 10 pénzügyi szervezet számára tiltotta meg a jogsértõ magatartás folytatását, összességében 71,75 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra, s közülük 9 szolgáltatót kötelezett a jogsértõen elvont díjtöbblet fogyasztóknak történõ visszafizetésére is. Egy esetben nem kötelezte az MNB visszafizetésre a szolgáltatót, mivel a vizsgálat idõtartama alatt már igazoltan teljesítette a visszafizetést. Az egységes elvek szerint meghatározott bírságösszegeknél a jegybank ezúttal is figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértõ díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is.
A korábbi idõszakhoz képest több esetben alacsonyabb bírságtételek oka, hogy a jogsértések kisebb intézményekhez köthetõ, amelyek részben inkább vállalati bankolással foglalkoznak, így egyenként kevesebb fogyasztót érintettek, akiktõl kisebb mértékû díjat is vontak el jogszerûtlenül.
A márciusban intézkedéssel sújtott pénzügyi szolgáltatóknak 2014. június 15-ig kellett összesíteniük és jelenteniük a jegybank felé, hogy mekkora mértékû jogosulatlanul elvont díjat fizettek vissza jelenlegi és a vizsgálat idõszakában velük kapcsolatban álló korábbi ügyfeleiknek.
Az MNB összesítése szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza közel 800 ezer fogyasztónak. Eszerint a jegybanki intézkedéseknek köszönhetõen egy lakossági fogyasztó átlagosan közel 4 ezer forint jogosulatlanul elvont díjat kapott vissza. Hat további pénzügyi szervezet – közöttük jelentõs piaci szereplõk – esetében ugyanakkor a szolgáltatók által kezdeményezett bírósági eljárás felfüggesztette a díjvisszafizetések végrehajtását. E fogyasztók akkor kaphatják vissza pénzüket, ha a bírói testületek ítéletei is megerõsítik az MNB határozatainak jogszerûségét.