Az Allianz az egyik vezetõ biztosítója a lezuhant maláj gépnek
2014.07.21
A múlt héten, Ukrajna területén lezuhant Malaysian Airlines repülõgép felelõsségbiztosítását az Allianz, háborús események elleni fedezetét pedig az Atrium Underwriting Group biztosítja, akik várhatóan viszonylag gyorsan fizetni fognak, miután a baleset okai tisztázódnak. Megfigyelõk szerint azonban igen bonyolult és hosszadalmas is lehet a kárrendezés.

Az Allianz Global Corporate & Specialty a vezetõ viszontbiztosítója a repülõgépnek, amelyet az Aon biztosítási alkuszcég mintegy 97,3 millió dollárra értékelt.
A nyomozóknak viszonylag könnyen meg tudják állapítani, hogy a gépet rakétatalálat érte, vagy más okból robbant fel – közölte a washingtoni Hogan Lovells partnere, Robert Cohn a Reutersnek. A kérdés inkább az, hogy kik a felelõsök, és miként lehet utánuk menni, be lehet-e perelni a szakadárokat – tette hozzá Cohn. Az oroszbarát lázadók tagadják, hogy közük lenne a maláj repülõgép kilövéséhez, azonban nagyjából ezzel egy idõben a katonai parancsnokuk azt állította, hogy kilõttek egy ukrán szállító repülõgépet.

Hogy a biztosítók fizetnek-e a károkért, elsõsorban attól függ, hogy a repülõgép lezuhanását ellenséges akció okozta-e. Amennyiben a jelentések igazolják, hogy a gépet kilõtték, akkor a repülõgép veszteséget az igen szûk, légi háborús biztosítási piac viseli majd, melyet a közelmúltban igen sok veszteség ért – állítja a Barclays. A légitársaságok flotta-fedezete általában több viszontbiztosító között oszlik meg, amelyben a szektor vezetõ vállalatai, például a Munich Re, Swiss Re és Hannover Re is részt vesznek. A Hannover Re a Reuters érdeklõdésére elmondta, hogy része a viszontbiztosítási poolnak, azonban részleteket nem árult el, mint ahogy a másik két szereplõ sem.

Az amerikai és az európai légi szabályozó hatóságok is figyelmeztetést adtak ki áprilisban, hogy a légitársaságok kerüljék el a Krím-félszigetet és Ukrajna egyes részeit. Ennek ellenére néhány légitársaság – többek között a Lufthansa, a Malaysia Airlines, az Air India - továbbra is használta Észak-Ukrajna légterét. Azóta a Krím felett nem közlednek repülõk, azonban Ukrajna többi részét továbbra sem kerülik el a társaságok. Néhány nemzetközi légitársaság, például az ausztrál Qantas Airways, valamint Korea két nagy légitársasága azt közölte, hogy õk már egy ideje elkerülik az ukrán légteret, a Kijev-Moszkva közötti konfliktus miatt.

Várhatóan a hatóságok szigorúbb figyelmeztetéseket fognak kiadni Ukrajna légterével kapcsolatban, a légitársaságok azonban ettõl függetlenül is óvatosabbak lesznek. Kína polgári repülési hatósága pénteken felszólította a kínai repülõgépeket, hogy kerüljék el Ukrajna keleti légterét. Az amerikai légitársaságok önként vállalták, hogy elkerülik az orosz-ukrán határ légterét, csakúgy mint a Turkish Airlines repülõi.