Az idősebb autókra vonatkozó, januártól bevezetett szigorúbb honosítási szabályok év eleji bevezetése ellenére idén tovább romlott a külföldről beáramló használt személygépkocsik korösszetétele. Az idei első negyedévben behozott autók átlagéletkora 11,3 évre nőtt a tavaly ilyenkor regisztrált 10,9 éves átlagról. A legalább 10 éves autók aránya az importon belül a tavalyi első negyedévben mért 60,5 százalékról 64,6 százalékra nőtt.
A teljes hazai autópark átlagéletkora a KSH adatai szerint tavaly év végére 14,7 évre emelkedett. Az állomány idei további öregedését vetíti előre az a tény, hogy jelenleg az importált autók 41,1 százaléka legalább 15 éves, további 23,5 százalékuk pedig elmúlt tíz éves.
„Az itthon forgalomba kerülő importautók összetételének romlása nem választható el a vírushelyzettől – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – A tömegközlekedés kiváltása érdekében megnőtt az igény az olcsó, de még üzemben tartható autók iránt. A válság kitörése óta a forint is leértékelődött az euróval szemben, így ugyanakkora forintösszegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idősebb autókat tudnak megvásárolni. Ezeket a hatásokat nem volt képes ellensúlyozni a honosítási szabályok szigorítása sem.”
Az év elejétől bevezetett szigorítások különösen az idős használt autók forgalomba helyezését nehezítik: egyrészt megkövetelik az uniós típusigazolást vagy az autón elhelyezett típustáblát, másrészt a hat évnél idősebb, illetve több mint 160 ezer kilométert futott autóknak immár külön környezetvédelmi vizsgán kell átesniük. A mostani adatok azonban azt mutatják, hogy további intézkedésekre is szükség lenne annak érdekében, hogy az importban nagyobb részarányt képviseljenek a kevésbé öreg, jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók.