A flotta értékesítés mozgatja a gépjármû piacot
2011.08.29
A pangó gépjármû-finanszírozói piacon a flottacégek forgalmának fellendülése az év eleje óta töretlen: a növekmény 30 százalékos az elõzõ év elsõ félévéhez képest. Magyarországon az eladott új autók körülbelül 70 százaléka céges vásárlás, és ezeknek 25 százaléka flottakezelt autó. A finanszírozás speciális pénzügyi vonzatai mellett a csoportos vásárlás elõnyeire egyre szélesebb vállalati kör épít.

Áttörés következett be a flotta-finanszírozási piacon, hiszen amíg korábban elsõsorban a nemzetközi tulajdonban lévõ nagyvállalatok láttak lehetõséget a konstrukcióban, az idén a magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások is megjelentek a vevõi oldalon. A lakossági vásárlások számának drasztikus visszaesése mellett ennek a jelenségnek köszönhetõ, hogy a teljes új gépjármû finanszírozási piacon belül jelentõsen nõtt a flotta-finanszírozás aránya, és mára eléri a 40 százalékot.

„A flottabérlet figyelembe veszi a kis- és középvállalatok saját erejét, és ehhez mérten reális költségterhet jelent. Ennek köszönhetõ, hogy a kkv-szektorban is terjed ez a finanszírozási konstrukció” – hangsúlyozta Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese.

Amíg Nyugat-Európában akár a 70 százalékot is meghaladja a vállalati gépjármûvek penetrációja, ez az arány Magyarországon nem éri el a 10 százalékot. A vevõk az elmúlt 15 évben elsõsorban nemzetközi cégek magyarországi leányvállalatai voltak, ám 15 év elteltével a hazai piacon is bekövetkezett a fordulat: a kis- és középvállalkozások is nyitottak a lízingfinanszírozás és a flottakezelés szolgáltatások felé. A hazai piacon a tipikus flotta ügyfél 50-60 autóval, a kisebb cégek 15-20, a nagyok viszont 150-200 autóval rendelkeznek.

„A finanszírozóknál elérhetõ konstrukciók 30 és 150 autó esetén is hasonlóak, így a vállalkozások a csökkenõ adminisztratív terhek, a tervezhetõ költségek, illetve az üzemeltetési kockázatoktól való szabadulás miatt választják a flotta bérletet” – hangsúlyozta Horváth Péter, a Lombard Lízing Csoport flotta-finanszírozási üzletágvezetõje.

Ezen szempontokon kívül a flotta-finanszírozás számos adminisztratív elõnnyel jár: nincs szükség tárgyieszköz-nyilvántartásra, valamint a szerviz számlák ellenõrzésére, feldolgozására sem, és a szállítók tendereztetése sem a vállalkozás feladata. A flotta cég a jelenlegi piaci helyzetben már 10-15 autó esetén is árelõnyt tud elérni. A flotta lízing esetén a lakossági ügyfelekre érvényes 20 százalékos kötelezõ önerõvel szemben a jellemzõ mérték 10 százalék, de akár 0 százalék is elérhetõ. Az átlagos futamidõ a nagyobb cégek esetén 3-4 év, a Lombard portfóliójának 80-85 százaléka ebbe a körbe tartozik. A hazai kkv-k esetén a jellemzõ futamidõ 4-5 év.

A nagyvállalati kör számára a flotta-finanszírozás a hitelezési kockázat minimalizálása, a kis- és középvállalatok számára pedig a kedvezõ finanszírozási konstrukció miatt éri meg elsõsorban. A finanszírozók az árat jellemzõen a vállalkozások bevételeihez szabják, ha az ügyfelet kockázatosnak ítélik, inkább a fedezet arányát emelik meg. A flottaszerzõdést kötõ vállalatok – mérettõl függetlenül - tudatosak a márkaválasztáskor, és elsõsorban a megbízható európai személy- és kishaszon jármûveket választják. A döntést az is befolyásolja, hogy melyik importõr mekkora figyelmet tulajdonít ennek a szegmensnek. A tipikus flottaautók Magyarországon elsõsorban az alsó középkategóriába tartoznak – Németországban például eggyel magasabb ez a kategória – ilyenek a Ford Focus, az Opel Astra, a Renault Megane, vagy a Skoda Octavia.