Új fogyasztóvédelmi jogok: vége a rejtett költségeknek!
2014.09.01
Az új uniós fogyasztóvédelmi irányelv tiltja, hogy a vásárlók utóbb szembesüljenek az úgynevezett rejtett költségekkel. Arra sincs már mód, hogy az internetes oldalakon bizonyos szolgáltatás igénylésére szolgáló kis négyzetek alapértelmezett helyzetben elõre ki legyenek pipálva – írja az Origo.hu.

A kereskedõknek világosan fel kell tüntetniük az értékesítésre szánt termék vagy szolgáltatás teljes költségét, tehát semmilyen rejtett költség, járulék nem adódhat hozzá.

Tiltott immár az a gyakorlat is, hogy a kereskedõ weboldalán – például internetes repülõjegy-vásárlás esetén – a különbözõ extra szolgáltatások (biztosítás, autóbérlés stb.) igénylésére szolgáló négyzetek alapértelmezett helyzetben be vannak jelölve.

A kereskedõk már csak akkora pótdíjat számíthatnak fel a hitelkártyával vagy egyéb fizetõeszközzel történõ fizetésért, amennyibe nekik az adott fizetési eszköz, rendelkezésre bocsátása ténylegesen kerül. A szerzõdéskötés céljából a kereskedõ telefonos elérését lehetõvé tevõ forródrót szolgálatok esetében a telefonhívásért csak a telefonos alapdíj számítható fel.

Míg korább 8 nap állt nyitva a fogyasztónak, hogy elálljon a szerzõdéstõl, jelenleg ez a határidõ 14 napra növekedett. Az elállási határidõ kezdete a termék átvételének, a szolgáltatásra vonatkozó szerzõdés megkötése napja. Az elállási jogról való tájékoztatás elmulasztása esetén az elállási határidõ tizenkét hónappal meghosszabbodik, vagyis.

További változás, hogy amennyiben a kereskedõ a magát meggondoló fogyasztóval akarja megfizettetni az áruk visszaküldésének költségét, arról elõzetesen egyértelmûen tájékoztatnia kell a fogyasztókat, egyéb esetben neki kell állnia az ilyen költségeket.