Átrendezõdik a következõ dekádban a biztosítási piac
2011.08.30
Az államnak megtakarítási célokat kellene támogatnia és fair szabályokat alkotnia, miközben a biztosítóknak nem szabadna elfelejteniük, miért is jöttek létre – közölte Signal Biztosító új elnök-vezérigazgatója, Kálózdi Tamás a privátbankár.hu-nak adott interjújában.

Modernizálni szeretné a Signal Biztosító cégkultúráját Kálózdi Tamás, az eddigieknél sokkal teljesítményorientáltabb, versenyzõ szervezetet szeretne létrehozni, amely házon belül is verseng a különbözõ erõforrásokért, és amely a piaci ellenfelek legyõzésére is szövetséget köt. Lényegesen ambiciózusabb áttörési terveket kell megvalósítanunk – tette hozzá az új vezér.

Az elmúlt 20 évben a magyar biztosítási piac eléggé lefagyott állapotban volt, egészen az elmúlt évekig, ez igaz az élet- és a nemélet-biztosítási ágakra. A számok egyértelmûen alátámasztják ezt. A helyzet azonban változik: eddig körülbelül négy társaság volt, mely a magyar piac közel 80%-át lefedte. Csakhogy az õ piaci helyzetük egyre labilisabb, elõfordulhat, hogy az ügyfélvesztés felgyorsul náluk, - így veszítenek piaci súlyukból is - és nem tudják ezt megállítani. Ennek külsõ és belsõ okai egyaránt vannak. Magyarul a következõ 10-15 évben a piac újrafelosztása, de legalábbis a koncentráció oldódása fog megtörténni – erre számít legalábbis Kálózdi.

A válság nyomán nagyon súlyos költségproblémák léptek fel a cégeknél: kicsiknél, nagyoknál egyaránt. A díjak szabadesésben vannak több területen, gondoljunk csak a vagyonbiztosításokra. Ez súlyos költség- és profitproblémákhoz vezetettmegindultak az átszervezések, a menedzsmentekben személycserék történtek. A jövõben nem az lesz a kérdés, hogy kicsi vagy nagy-e a biztosító, hanem hogy gyors vagy bürokratikus-e egy társaság, kreatív és innovatív vagy elkényelmesedett-e?

A biztosítási szektorban nincsenek nem másolható termékek, versenyelõnyre itt csak pár hónapig tud valaki szert tenni egy piaci újdonsággal. A nagy társaságok között a különbséget a költségszerkezet, ebbõl fakadóan a termékek árazása és az értékesítési képesség jelenti, hogy hogyan tudják a különbözõ értékesítési csatornákon keresztül megszólítani az ügyfeleket a cégek, és miként tudják õket megtartani. Ez az, amiben a Signalnak is változnia kell – tette hozzá Kálózdi: „alapvetõen egy nagyon szegmentált, erõs, többcsatornás értékesítési hálózat bõvítésében látom a Signal gyors felkapaszkodásának receptjét”.

Vannak nálunk is doboztermékek, ilyen például az egyszerû lakásbiztosítás is, ahol nincs szükség személyes viszonyra. A nyugdíjcélú megtakarításokhoz már analízis is kell, jövõképet kell kutatni. Emiatt nagyon fontos, hogy kinek van hatékony és hiteles személyes tanácsadó-hálózata. Az életbiztosítások, a befektetések és a komolyabb lakásbiztosítások soha sem a Facebook-on fognak létrejönni, ahhoz kell egy ember, egy arc – mondta a privátbankár.hu-nak a vezérigazgató.

Ami a szabályozókat illeti, a legtöbb bírság a kötelezõt és az unit-linked termékeket érinti. Ez a két terület az, amelynek nagy az adminisztrációja - a PSZÁF joggal elvárja a biztosítóktól, hogy betartsák a jogszabályokat. A felügyelet az ügyfél érdekeit nézi, mint az átláthatóságban, mind az adatok kezelésében, a bírságokat elnézve Kálózdi nem tud vitatkozni a PSZÁF-fal. Persze lenne mit javítani, tette hozzá Kálózdi: kgfb-nél el kéne tolódni az éves díjfizetés és a banki lehívásos díjfizetés felé ilyen alacsony díjak mellett, és egy évre kiadni az igazolást az ügyfeleknek. Ha ilyen irányba haladna a szabályozás, az biztos segítene a szektor szereplõinek.