Az összes casco 40 százalékát idén (csakúgy, mint tavaly) casco nélküli használt autóra kötik, jellemzõen annak megvásárlása során. A második leggyakoribb ok az évfordulós szerzõdésváltás, minden harmadik autós emiatt köt casco-szerzõdést. Örvendetes adat ugyanakkor, hogy a tavalyi 16-ról ugyanakkor 22 százalékra nõtt az újonnan forgalomba helyezett személyautókra kötött cascokötések aránya, mivel augusztus végéig a tavalyi 36 ezer helyett idén már közel 44 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.
„Jelentõs eltérést tapasztalunk az átlagdíjakban aszerint, hogy mi a szerzõdéskötés oka – mutat rá Sebestyén László, a Netrisk. hu vezérigazgatója. – Átlagosan 90 ezer forint feletti összeget, vagyis 63 százalékkal többet fizetnek az új autót vásárló ügyfelek azoknál, akik a szerzõdésük évfordulóján váltanak új biztosításra (55 ezer forint). Az elõbbi szerzõdések arányának növekedése automatikusan emeli a piacon tapasztalható átlagos díjszintet is.”
Egyre többen vállalnak magasabb önrészt
A magasabb díjszint egyre több autóst késztet arra, hogy spóroljon az éves casco-díjon. Ennek egyik módja, hogy a kgfb-hez hasonlóan a casco-ajánlatokat is díjösszehasonlító oldalakon tekintik meg Ha lehetõségük van rá, a kgfb-vel együtt kötnek cascót, mivel az együttkötés során nyújtott kedvezménnyel akár a cascodíj negyedét is meg tudják spórolni. Díjcsökkentõ tényezõ még többek közt az elektronikus kommunikáció , az elektronikus díjfizetés, illetve a féléves vagy éves fizetési ütem is.
Sokan választják az önrész megszokott mértékének növelését is. Idén már csak a szerzõdõk kevesebb mint fele (49 százalék) választotta a 10 százalék/50 ezer forintos önrészt, melynek egy év alatt nyolc százalékponttal csökkent az aránya. A 100 ezer forintos önrész aránya ugynakkor idén 32 helyett már 37 százalékra nõtt, de immár 11 százaléknyi a 200 ezer forintos önrészt választók aránya is.
„Természetesen fontos az ár, de figyelembe kell venni, hogy káreseménykor a magasabb önrész jobban terheli a zsebünket – jegyzi meg Sebestyén László. – A magasabb, 100 vagy 200 ezer forintos önrészt választó autós ugyanis azt vállalja a díjcsökkenés fejében, hogy a biztosító kártérítésére csak komolyabb károk esetén számíthat, akkor is csupán a magas önrészt meghaladó összeg erejéig.”
Öregebb autókra is kötnek cascót
A hazai autópark átlagéletkora immár túllépte a 13 évet. A biztosítók ennek a trendnek megfelelve egyre több casco-terméket dolgoznak ki idõsebb autókra. Ezekben általában maximált rezsióradíjat számolnak fel, illetve utángyártott alkatrészek beépítését engedélyezik.
Ennek is köszönhetõ, hogy a casco immár nem csak a 0-5 éves autók jellemzõ biztosítási formája. A Netrisknél kötött full casco 43 százalékát 6-9 éves, további 13 százalékát legalább 10 éves autókra kötik.