A zsarolóvírusok elszabadulása ma már komoly fenyegetést jelent bármely méretű vállalkozás számára.
A Howden nemzetközi biztosítási brókercég által nemrég közzétett jelentés szerint a kiberbiztosítások árai idén átlagosan 32%-kal emelkedtek az előző év júniusához képest. A Cyber Insurance: A Hard Reset című jelentés három kulcsfontosságú tényezőt vizsgált meg a kiberbiztosítási piacon belül: a zsarolóvírus támadásokat, az emelkedő díjakat és a változó szabályozást.
A tanulmány kiemelte, hogy a zsarolóvírusok ma már a vállalkozásokra leselkedő legjelentősebb fenyegetést jelentik, és az ilyen támadások 2020 utolsó negyedéve és 2019 első negyedéve között 170%-kal nőttek a SonicWall nevű internetes biztonsággal foglalkozó cég adatai alapján. A zsarolóprogramok által okozott károk helyreállításának átlagos költsége világszerte szintén növekedett 2021-ben, megközelítve a 185 millió dollárt.
A kiberbiztosítási árak megugrása mellett a biztosítók egyre többet követelnek a vállalkozások kiber-ellenállóképességét illetően és csak akkor hajlandók bővíteni a kapacitásukat, ha elég erősnek találják a vállalatok kockázatkezelési rendszereit.
Felkészülés egy kibertámadásra
Az előrejelzések szerint a globális kiberbiztosítási piac a következő néhány évben évi mintegy 23%-kal növekszik, így 2025-re a bruttó díjbevétel megközelíti majd a 20 milliárd dollárt. A Howden szerint a kiberbiztosítási piacot jelenleg a kereslet és kínálat egyensúlytalansága jellemzi, ami a közeljövőben nem valószínű, hogy enyhülne. A kárigények növekednek, a szerződéskötési kapacitás csökken, a biztosítók nyereségessége pedig nyomás alatt van.
A biztosítók ma már jóval magasabb kiberbiztonsági szabványokat követelnek meg a szerződés aláírása előtt, ezért a vállalkozásoknak kifejezetten a számukra tervezett analitikai megoldásokra és célzott szakértői közvetítésre van szükségük, hogy valóban az igényeiknek megfelelő fedezetet kössenek.
A vállalatok számára a tervezés kulcsfontosságú, emellett a kiberbiztonságba, valamint az incidensek elhárításába érdemes befektetni. Egy letesztelt, átfogó reagálási terv kidolgozása és egy robusztus kiberbiztosítási program bevezetése segíthet a kibertámadás hatásainak enyhítésében. Egy kibertámadást követően a gyorsaság a legfontosabb – a megfelelő protokollok megléte felgyorsítja a vállalatok reagálását egy esetleges támadásra, emellett segít a károk és a költségek minimalizálásában.
Az IBM adatai szerint az incidenskezelési csapattal rendelkező, kibertámadást szenvedett vállalatok 2020-ban átlagosan majdnem 40%-kal kevesebbet fizettek, mint azok, amelyek nem rendelkeztek ilyen csapattal.
A felkészültség fontosságát a Howden által végzett és kutatás is tükrözi: a felkészületlen vállalatok jellemzően aránytalanul nagy károkat szenvednek el, ami szabályozói fellépéshez vagy peres eljárásokhoz is vezethet.