Évi 15%-kal is nõhet Kína biztosítási piaca
2014.11.21
A Standard&Poor’s szerint a következõ egy-két évben évi 15%-kal nõhet Kína nem-életbiztosítási piaca. Tavaly összesen 106 milliárd dollárnak megfelelõ díjbevétel keletkezett az ágazatban, az idei elsõ félévben pedig 92 milliárd dollár – állítja a hitelminõsítõ.

Az S&P várakozásai szerint a szektor összesített kárhányada 100% közelében marad a következõ két évben, amely csekély üzemi eredményre utal, úgy, hogy váratlan katasztrófákkal nem is számol a hitelminõsítõ. Az ágazat összesített kárhányada 2013-ban 99%-ot meghaladta, fõként a tavalyi év súlyos tájfunjai miatt, azonban 100% alatt tudott maradni.

Az elmúlt három év mindegyikében a kínai nem-életbiztosítók mintegy harmada nettó veszteséget könyvelt el, ami tükrözi a piacon dúló kiélezett versenyt és a különbözõ termékek rendkívül alacsony árát. Az S&P arra számít, hogy ezek a veszteségek továbbra is fennállnak majd, különösen a nem méretgazdaságos piaci szereplõk esetében.

A gépjármû-biztosítások jövedelmezõsége az elmúlt két évben csökkenést mutatott, ami arra kényszeríti a nem-életbiztosítókat, hogy más üzletágakra támaszkodjanak – állítja az S&P.

A gépjármû-biztosítási szegmens már 2013-ban is veszteséges volt, idén azonban csekély nyereséget is elkönyvelhet a szektor a hitelminõsítõ elemzése szerint, ugyanakkor a verseny fokozódására is számítani lehet, méghozzá nem csak az árazás, de a forgalmazás, a kiegészítõ szolgáltatások, a kockázatkezelés tekintetében is.

Arra számít a S&P, hogy a következõ néhány évben csökkenni fog a gépjármû-biztosítási ágazat teljes piachoz képesti jelentõsége Kínában, miközben más üzletágak felzárkóznak. Ugyanezt az utat járták be a fejlett biztosítási piacok is. 2013-ban az ágazat a teljes nem-életbiztosítási díjbevétel 72,8%-át adta Kínában, 2010-ben azonban még 74,6%-ot tett ki.

Összességében a hitelminõsítõ intézet továbbra is stabilnak nevezi a kínai nem-életbiztosítási piac kilátásait. A legerõsebb és a leggyengébb piaci szereplõk hitelképessége között azonban tágulni fog az olló a következõ néhány évben. A legjobban várhatóan azok a cégek teljesítenek majd, amelyek most is piacvezetõnek számítanak, kiterjedt értékesítési hálózattal, diverzifikált termékpalettával rendelkeznek, valamint azok a szereplõk, amelyek niche-szegmensekre fókuszálnak.