Elkészült az e-rollerek szabályozási javaslata
2021.09.13

Egy komplex KRESZ-módosítási csomag részeként elkészült az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozási javaslat – írja a Telex.hu.

Elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ módosító csomag, ami többek között az elektromos rollerek problémáját is megoldja, mondta a Telexnek Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos.

legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint az e-roller segédmotoros kerékpárnak felel meg, ami alapján nem közlekedhet kerékpárúton, vezetéséhez jogosítvány kell, bukósisakot kell rajta viselni, ráadásul indexszel, féklámpával kell felszerelni.

Az új szabályozási javaslatban három definíciója van az e-rollernek.

  • motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű
    • ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes
    • nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.

Ittas járművezetésnek számít, ha részegen rollerezik valaki

A Legfőbb Ügyészség illetékes szakfőosztálya az ügyészségek számára az elektromos rollerrel közlekedő ittas állapotban elkövetett járművezetés kapcsán adott ki idén januárban állásfoglalást.

Az iránymutatásban foglaltak szerint az elektromos roller – figyelemmel a KRESZ 1. számú függelék II. a) pontjára – járműnek minősül, de nem tekinthető segédmotoros kerékpárnak. Az e-rollerek járműként való értékelése a 168/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szabályozásából is következik.

Emiatt az elektromos rollerrel ittas állapotban, a beépített gépi meghajtás (elektromotor) működtetésével közlekedő járművezető ittas állapotban elkövetett járművezetést valósít meg, és esetükben is helye van járművezetéstől eltiltásnak.

Ugyancsak ismert a városi közlekedésben általánossá vált azon jelenség, hogy a rövid tartamú bérlés keretében használt e-rollereket a használóik úgy hagyják hátra, hogy az a közúti közlekedés számára akadályt képez. Ez a magatartás kimerítheti a Büntető Törvénykönyv 232. §-ának (1) bekezdésében írt akadály létesítését. Ezért abban az esetben, ha ennek következtében más vagy mások életét, testi épségét fenyegető veszély keletkezik, közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény megállapításának lehet helye.

Az ügyészség tájékoztatása szerint az elektromos roller jogi fogalmának kialakítása, járműkategóriába sorolása jogalkotási feladat. A jogalkalmazás, így az ügyészség számára is csupán arra nyílik lehetőség, hogy a hatályos jog szerint meg nem határozott járművet a KRESZ 1. számú függelék II. részében felsorolt járműfogalmak szerint kategorizálja.