Miért kisebb az érdeklődés a fogyasztóbarát otthonbiztosítások mint a fogyasztóbarát hitelek iránt?
2021.09.27

Új, a megváltozott igényekhez igazodó biztosítással gazdagodott a lakossági vagyonbiztosítási piac tavaly. Az Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) piaci ismertsége azonban egyelőre elmarad a hitelpiacon gyorsan népszerűvé vált Minősített Fogyasztóbarát termékcsaládba tartozó lakás- és személyi hitelekétől. Mi lassíthatja az MFO-k térnyerését?

Az MFO-k bevezetése fontos lépés volt a szakma számára. Jól mutatja ezt, hogy a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) „Szenvedéllyel a jövőbe” címmel megrendezett XVII. Biztosításszakmai konferencián szinte nem volt olyan előadás, amely ne érintette volna ezt a kérdést – mondta Mizsei Zoltán.

Összehasonlítható ajánlatok

A biztosítási piac fejlődésének egy fontos evolúciós lépéseként értékelte a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások bevezetését Sebestyén László az FBAMSZ elnöke az eseményen. Szebelédi Ferenc a Magyar Nemzeti Bank (MNB) főosztályvezetője rámutatott, hogy a minősített, sztenderdizált, összehasonlítható biztosítás jó lehetőség az alkuszoknak.  A családbarát, zöld és digitális szempontok, fogyasztóbarát elvek a kárrendezés, az ügyfél-tájékoztatás, a díjmódosítás területén értékesítési erőt adhatnak a terméknek. Az MNB főosztályvezetője határozottan állást foglalva kijelentette továbbá: „lehet, hogy az igények felmérése során nem az MFO lesz a legjobb megoldás az ügyfélnek és hagyományos terméket választ majd, de ezt a módozatot be sem mutatni a lehetőségek között,  szakmai hiba!”

Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke az eseményen kiemelte, komoly kihívást jelentett a heterogén ügyféligények lefedése, valamint, hogy a koronavírus-járvány miatt a folyamat lassabban is haladt, de már 7 biztosítónak van olyan terméke, amely megkapta a minősítést. Kalkulátor is elérhető az MNB oldalán, amellyel az egyes módozatok összehasonlíthatóak.

Minőségi igényfelmérés

Mindezzel együtt az érdeklődés az MFO-k iránt jóval elmarad a minősített fogyasztóbarát hiteltermékekétől. Történik ez annak ellenére, hogy a lakásbiztosítási piac telítettsége magas, a szerződések száma tavaly év végén meghaladta 3,8 milliót, ami azt jelenti, hogy 4 ingatlanból közel 3-ra van valamilyen biztosítás. Ahhoz, hogy ez a kép változzon a Grantis pénzügyi szakértője szerint a jelenleginél jóval körültekintőbb igényfelmérésre lenne szükség. Ma sokan értékesítenek úgy otthonbiztosításokat, hogy nem követik a termékfejlesztéseket, 3-4 jól bevált módozatot ajánlanak ki anélkül, hogy részletesen tájékozódnának az ügyfelek elvárásairól.

Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás
A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításnál a káresemények pontos meghatározását, a mentesüléseket, kizárásokat, valamint az eljárási szabályokat illetően is egységes feltételrendszerű, széleskörű biztosítási védelmet határozott meg a Magyar Nemzeti Bank. Ezek a módozatok egy bővített alapcsomagot tartalmaznak, amely a 15 alapvető elemi kockázatot (egyebek mellett tűz, vihar, villámcsapás) és további 5 gyakori háztartási kártípust (például vízkár, betöréses lopás, üvegtörés) nevesítenek. Kapcsolódik további öt, egyéni igények alapján választható elem, amelyek elnevezése egységes. Mindemellett kiegészítő biztosítások is választhatóak. Ez utóbbiak nem kötelező részei az alapcsomagnak. Az MFO-nál egységes indexálási szabályokat alkalmaznak a biztosítók. A kárrendezés gyorsabb a korábban megszokottnál, az ajánlatkérés, szerződéskötés és kárrendezés is történhet a digitális csatornákon keresztül. Családbarát szolgáltatások kerültek a rendszerbe, és lényegesen egyszerűbb a váltás is: a kezdeti időszak után negyedévenként van mód felmondásra! Az első Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás 2020 tavaszán jelent meg a piacon. A 2021 márciusáig értékesített MFO-szerződések 65 milliárd forint értékű ingatlant, ingóságot védenek.

Másik oldalról látni kell azt is, hogy egy biztosítási szerződés jóval összetettebb egy hitelmegállapodásnál. Ezen a területen a termékfejlesztések sokkal hosszabb időt vesznek igénybe, ahhoz, hogy az MFO jobban illeszkedjen a piaci elvárásokhoz szükséges a módozat finomítása.

Elhangzik kritikaként időnként az, hogy az MFO-k drágák – emelt ki egy példát a független alkuszcég szakértője. Tény, az MFO-knál vannak olcsóbb termékek, jelenleg ugyanis az ingatlanbiztosítások alapcsomagjai viszonylag szűk szolgáltatáskört ölelnek fel, amelyek mellé kiegészítő termékeket választhatnak az ügyfelek igényeik szerint. Ha nem csak az árat, hanem a szolgáltatások tartalmát is megvizsgáljuk, akkor látszanak a különbségek. Ez az összehasonlítás azonban már nem olyan egyszerű ugyanis, míg az MFO-knál a szolgáltatások tartalma is egységesen meghatározott (összehasonlítható tehát) ugyanez a hagyományos termékeknél jóval bonyolultabb. Utóbbinak azonban az is következménye lehet, hogy egy káresemény során érheti meglepetés az ügyfeleket.

Ezen túlmenően a díj és az ellenszolgáltatás közötti egyensúly erősítése érdekében az MFO termékeknél a kárhányad (a veszélyközösség szintjén, azaz egy biztosító teljes állományára vonatkozóan) minimum 50 százalék lehet. Magyarán abban az esetben, ha kevés káresemény után kell fizetnie a biztosítónak, akkor csökkentenie kell a díjakat, míg a hagyományos lakásbiztosításoknál ilyen automatikus díjkövetés nincs.

 Válaszok az új kihívásokra

Összességében tehát úgy gondolom, hogy - bár jelent kihívás számunkra a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításnak, mint új szolgáltatásnak a piaci bevezetése -, a megváltozott körülményekhez alkalmazkodnunk kell. Az ügyfeleknek jól összehasonlítható termékekre van szükségük, a digitális csatornák használata pedig elengedhetetlen ma már. Független alkusz cégként az ügyfeleink érdekeit képviseljük, minden olyan kezdeményezésben aktívan részt kell vennünk, amely a jobb kiszolgálásukat támogathatja.