Amikor a segélyszolgálatokat közúti balesethez hívják, minden perc számít az életmentés és a sérülések súlyosságának csökkentése szempontjából. A balesetben megsérült személyekben azonban gyakran nincs meg az a reflex, vagy fizikailag nem képesek rá, hogy azonnal hívják a segélyszolgálatot. Az e-segélyhívó eszközök ezt a problémát küszöbölik ki azáltal, hogy azonnal értesítik a segélyszolgálatokat, akkor is, ha a vezetõ vagy utasa eszméletlen, vagy más okból nem tud telefonálni. Ez a technológia a készenléti mentõcsapatok helyszínre érkezését becslések szerint a városokban mintegy 40%-kal, a vidéki térségekben 50%-kal gyorsítja meg. Az e-segélyhívó, ha széles körben alkalmazásra kerül, szerte Európában évente több száz életet fog megmenteni, és több tízezer esetben fog hozzájárulni a sérülések és traumák súlyosságának csökkentéséhez.
Neelie Kroes, a Bizottság digitális menetrendért felelõs alelnöke így nyilatkozott: „A közlekedésért és iparért felelõs kollégáimmal, Siim Kallas és Antonio Tajanival alelnökökkel együtt én is nagyon örülök annak, hogy megtettük az elsõ lépést annak biztosításához, hogy polgárok milliói élvezhessék az e-segélyhívó rendszer elõnyeit, mely lerövidítheti a készenléti segélyszolgálatoknak a közúti balesetekhez való kiérkezéshez szükséges idejét. Az e-segélyhívó több száz életet fog megmenteni, és csökkenteni fogja a közúti balesetek áldozatainak fájdalmait és szenvedését.”
A Bizottság célja, hogy a teljeskörûen mûködõképes e-segélyhívó rendszer 2015-tõl az egész Európai Unióban (továbbá Horvátországban, Izlandon, Norvégiában és Svájcban is) rendelkezésre álljon.
Az ajánlás felszólítja a tagállamokat, hogy gondoskodjanak arról, hogy a mobilüzemeltetõk az e-segélyhívó eszközökrõl érkezõ hívásokat a többi 112-es segélyhívással egyenértékûen kezeljék, azaz részesítsék õket elsõbbségben és ne számoljanak fel értük díjat. Az ajánlás értelmében a tagállamoknak továbbá biztosítaniuk kell, hogy a mobilszolgáltatók az e-segélyhívások azonosítására szolgáló rendszereket helyezzenek üzembe, hogy a hívásokat tovább lehessen irányítani az azokat megfelelõen kezelni képes segélyhívó központba.
Az ajánlást követõen a Bizottság a segélyhívó központok korszerûsítésérõl szóló elõírások, valamint egy rendeletjavaslat elfogadását tervezi. Utóbbi elõírná, hogy az e-segélyhívó eszközök tegyenek eleget a mûszaki elõírásoknak annak érdekében, hogy 2015-tõl valamennyi új személyautóba és könnyû haszongépjármûbe beszerelhetõk legyenek, és megszerezzék az Európa-szerte érvényes típusjóváhagyást.
Az e-segélyhívó automatikusan aktiválódik, amint a jármûbe épített érzékelõk súlyos balesetet észlelnek. Aktiválódása után a rendszer tárcsázza a 112-es európai segélyhívó számot, telefonos kapcsolatot létesít a megfelelõ segélyhívó központtal és elküldi a baleset adatait a mentõszolgálatoknak, beleértve a baleset idõpontját, a balesetet szenvedett jármû pontos helyét a menetiránnyal együtt (ez különösen autópályák és alagutak esetében fontos). Az e-segélyhívó manuálisan is mûködésbe hozható például egy súlyos baleset szemtanúja által egy, a jármûben található gomb megnyomásával.
Az elektronikus segélyhívó rendszer új gépjármûvekbe telepítésének költségét egyenként kevesebb mint 100 euróra becsülik. Az adatvédelmi aggályok kizárása érdekében az e-segélyhívó rendszer nem teszi lehetõvé a jármûvek nyomon követését. Az eszköz alapvetõen alvó üzemmódban van, és nem küld jeleket mindaddig, míg ütközés következtében nem aktiválódik.
Jelenleg a személyautóknak csak 0,7%-a van felszerelve automatikus segélyhívó rendszerrel az Európai Unióban, és ez a szám csak csekély mértékben nõ. Ezek a vállalati saját rendszerek nem nyújtanak egész Európára érvényes interoperabilitást vagy folytonosságot.
A Bizottság úgy határozott, hogy az e-segélyhívó bevezetése érdekében jogalkotási intézkedéseket fog hozni, mivel a rendszer önkéntes alapon történõ alkalmazása nem hozott megfelelõ eredményt. A Bizottság már korábban felszólította a tagállamokat arra, hogy 2009-ig önkéntes alapon Európa-szerte vezessék be az e-segélyhívót, de a végrehajtás csak nehézkesen haladt.