Tõzsdére megy a biciklis légzsák
2015.06.12
Mikor 2005-ben, Svédországban kötelezõvé tették a bukósisak használatát, két svéd egyetemista megtervezte a láthatatlan sisakot, ami az autók légzsákjához hasonló mûködési elvet követi. A légzsákot gyártó Hövding cég most tõzsdére megy.

A biciklis légzsák csukott állapotban egy vastagabb sálra hasonlít, amely baleset esetén kinyílik, megvédve ezáltal viselõje fejét, potenciálisan akár az életét is. A felcsatolható gallérba épített accelerométer és giroszkóp folyamatosan figyeli a mozgásunkat, és ha szokatlan mozdulatot érzékelnek, automatikusan és pillanatok alatt kinyitják a légzsákot, ami csuklyaszerûen öleli körbe a biciklista fejét. A héliummal töltõdõ, strapabíró nejlonból készült sisak nagyjából 0,1 másodperc alatt nyílik ki teljesen, majd a veszély elmúltával magától visszahúzódik.

A Hövding azóta kidolgozta a 2.0 verziót is, és már Európán kívül is terjesztik, így az IPO-ra is készen áll a cég. Június 16-án kezdik értékesíteni a részvényeket a First North renszerben, ahol kifejezetten fiatal, dinamikus cégek papírjaival kereskednek.

A cég egyetlen termékét, a 2005-ben kifejlesztett biciklis légzsákot feltaláló két egyetemista azóta már elhagyta a vállalatot, most 20 fõ dolgozik ott. Két tényezõ növelheti az értékesítésüket: a magukat féltõ biciklisek számának emelkedése, illetve a kerékpárosok hiúsága, akik nem szeretnek bukósisakot hordani.

A cég forgalma jelentõsen nõtt az elmúlt pár évben, igaz, a veszteségük is. 2011-2012-ben, az értékesítés elkezdésekor 1,8 millió svéd korona volt az árbevételük, az idei évben pedig már 4 millióra nõtt. 14 ország mintegy 400 kiskereskedõjénél lehet kapni a terméket. Eközben a cég az 2015 februárban végzõdött üzleti év második felében 17,4 millió svéd korona veszteséget jelentett, ami persze nem is meglepõ egy ilyen innovatív, 20 fõt foglalkoztató, azonban egyelõre kis forgalmat produkáló cégnél. Befektetõi természetesen már vannak a Hövdingnek.

A meglehetõsen nagy médiafigyelem, illetve a svéd Folksam biztosító igen pozitívan értékelt tesztje ellenére a forgalom még nem elég nagy ahhoz, hogy nullszaldós legyen a cég, aminek részben a magas ár az oka. De hát a divatos biztonságot meg kell fizetni. Az új modell ára ugyan valamelyest csökkent, de még így is 299 euró, ami többszöröse egy hagyományos bukósisakénak. A cég szerint eddig több mint 10 ezer terméket sikerült eladniuk, a legtöbbet Svédországban és Németországban. A legújabb, Európán kívüli piac Japán, de az USA-t is célba veszik, bízva abban, hogy a forgalom növelése mellett idõvel az árak is csökkenhetõk.

A halálesettel járó biciklisbalesetek zöménél a súlyos fejsérülés vezet halálhoz, vagyis a bukósisak használata valóban életet menthet. Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety szerint a bukósisak viselésével mintegy 50%-kal csökkenthetõ a fejsérülés valószínûsége, 33%-kal pedig a fej-, arc- és nyaksérülés esélye.

Hazánkban egyébként nem kötelezõ a bukósisak viselése, kivéve egyetlen esetet: lakott területen kívül, 40 km/h feletti sebességnél. A megengedett maximális sebesség ebben az esetben 50 km/h, kivéve utas szállítás esetén. A bukósisak használata tehát az esetek többségében nem kötelezõ, de javasolt, fõleg kisgyerekeknek és sportoláshoz.