Amellett, hogy a magyar cégek innovációs kedve minimum visszafogott, sok vállalatnak továbbra sincs a következő időszakban tervezett fejlesztéseket megalapozó írásos innovációs stratégiája - áll a K&H innovációs indexben. Igaz, azért valamelyest javult a helyzet, 2021 első felében a vállalatok 12 százaléka, a másodikban már a 18 százalékuk rendelkezett ezzel. A magyar cégek mindössze 4 százaléka tartja magát az adott ágazatban vezető innovátornak; emellett a bátorság is hiányzik.
Reálisabban látják saját magukat innovációs stratégia szempontjából a magyar vállalatok a K&H 2021 második felében készült innovációs index szerint, amely a 300 millió forintot meghaladó éves árbevételű magyar cégek innovációs stratégiáját és az adott ágazaton belüli szerepét vizsgálta.
Mindössze 4 százalék
“Reálisabban látják az innovációs aktivitásukat a vállalatok, mint fél évvel korábban. Csökkent a magukat vezető innovátornak gondoló cégek aránya. A 2021 első felében még a 8 százalékuk gondolta ezt, a másodikban már csak a 4 százalékuk” - ismertette az eredményeket Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. A magukat az átlagosnál innovatívabb cégnek tartó vállalatok aránya 66 százalékról 58 százalékra csökkent.
Ami nagyon hiányzik
Az innovációkhoz, fejlesztésekhez, ezen keresztül a versenyképesség növeléséhez és a tartós növekedéshez bátorságra, avagy kockázatvállalásra van szükség. A kutatás szerint azonban csak a cégek ötödénél születnek agilis, kockáztató, innovációs döntések. A vállalkozások túlnyomó része tehát óvatos.
Továbbra is kevés vállalatnak van konkrét lépéseket, terveket tartalmazó írásos innovációs stratégiája. A K&H felmérése szerint 2021 második felében a megkérdezett cégek 18 százaléka rendelkezett ezzel, ami még mindig kisebbséget jelent, ugyanakkor javulást tükröz a félévvel korábbi helyzethez képest, amikor még csak 12 százalékuknak volt írott innovációs terve.
A visszafogott innovációs kedvre utal az is, hogy a vállalatok 58 százaléka nem tervez változtatni innovativitásának jelenlegi szintjén. Emellett szignifikánsan csökkent azok aránya, akik több innovációra számítanak a következő 2 évben, ahhoz képest, amennyit a megelőző 2 évben megvalósítottak. “A koronavírus-járványból adódó bizonytalanság természetesen okot ad a cégeknek arra, hogy óvatosak legyenek, ez pedig visszafogja az innovációs kedvet, de a gazdaság újraindulása jó apropót adhat az innovációk felpörgetéséhez” - tette hozzá Németh Balázs.