Az illegális utcai versenyek, a lámpáknál felpörgõ motorok, a kockázatos manõverek és a törvények szándékos figyelmen kívül hagyása – mindez egyre nagyobb népszerûségnek örvend a fiatal, németajkú felnõttek körében. Az AZT friss felmérése szerint - amelyben 17-24 éves autóvezetõk vettek részt Németországban, Ausztriában és Svájcban - 38%-uk vett már részt gyorsulási versenyben, míg 41% kifejezetten sportosnak nevezte saját vezetési stílusát. 51%-uk ezzel szemben óvatos, defenzív vezetõként jellemzi magát. Minden ötödik fiatal felnõtt feltuningolt autót vezet, további három százalék pedig bevallotta, hogy módosított autója motorteljesítményén.
A felmérés eredményei ellenére szerencsére a hosszú távú baleseti statisztikák pozitív trendet mutatnak a vizsgált országokban: a halálos kimenetelû autóbalesetek a 18-24 év közöttiek körében közel kétharmadával csökkent 2003 és 2013 között. Összehasonlításképpen, a 25-64 évesek körében elszenvedett halálos balesetek száma mindössze 50%-kal csökkent.
Ezek a statisztikák azonban csak a személyi sérüléses baleseteket mutatják. A német szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) adatai szerint a 18-24 év közöttiek a felelõsek a legtöbb balesetért, miközben: a németországi jármûvezetõk mindössze 7,7%-a tartozik ebbe a korcsoportba. Eközben a gyorshajtásos balesetek 36%-ában fiatal autóvezetõk vesznek részt Németországban.
De nem csak a vezetõi tapasztalat hiánya és az idõsebb autók jelentenek kockázati tényezõt, hanem az is, hogy sok fiatal vezetõ egyszerûen nem hajlandó betartani a közlekedési szabályokat. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden fiatal autóvezetõ gyorshajtó, azonban a körükben bekövetkezõ balesetek aránytalan száma arra utal, a jelenlegi intézkedések a kockázatok csökkentésére, mint a különféle oktatási kampányok, vagy a legújabb gépjármû-technológiai fejlesztések, nem igazán garantálják a biztonságot – állítja az Allianz. Az AZT szerint szigorúbb büntetési tételekre lenne szükség a törvényeket szándékosan figyelmen kívül hagyókkal, a súlyos közlekedési szabálysértõkkel szemben.
Az AZT jelentését saját biztosítási kárigényeire, valamint a bécsi GfK online felmérésére alapozta, amelyben több mint 2200 fiatal vezetõ vett részt Németországban, Ausztriában és Svájcban.