MNB: hatékonyak a biztosítók a panaszkezelésben
2015.10.14
A biztosításfelügyelés aktuális kérdéseirõl tartott elõadást az MNB Biztosításfelügyeleti fõosztályának vezetõje a MABISZ 6. nemzetközi konferenciáján. Dr. Szebelédi Ferenc elmondta, hogy a felügyelet nyitott konzultációt folytat a piaccal, ami a Szolvencia II bevezetésével még fontosabbá válik. Kiemelte azt is, hogy a piac szereplõi szigorodó intézkedésekre kell számítsanak, ahol a különféle vizsgálatok és ellenõrzések szerepe emelkedni fog.

Az utóvizsgálatok és a rapid célvizsgálatok szerepe jelentõsen nõni fog a közeljövõben, amit néhány biztosító már tapasztathatott is. Az offsite intézkedések jelentõsége, és a bírságok összege is emelkedett: 2015-ben 492 millió forint bírságot szabott ki az MNB a biztosítókra és közvetítõkre, ami jóval magasabb, mint a korábbi években. Ez nagyrészt a gfb-törvény súlyos megsértéseihez, számviteli kérdésekhez, állománykezelési kérdésekhez, a független közvetítõknél pedig a regisztráció, a képzési és követelmény rendszer kérdéseihez kapcsolódott.

Jelenleg a Szolvencia II a legfontosabb kérdéskör a felügyelet számára: idén nyáron készült hatástanulmány, amit hamarosan publikálni fognak. Konzultációkat szerveztek és próba adatszolgáltatást is végeztek, ahol sok adattisztításra volt szükség, amit azonban érthetõnek nevezett a fõosztályvezetõ. Az EIOPA felé is le tudták adni az adatokat, az átlagosnál jobb minõségben.

Az élet üzletágban a növekedési fordulat lelassulását érzékelte az MNB, de a 3., 4. negyedéves adatok ezen még javíthatnak. A nyugdíjbiztosítások esetében több mint 1 milliárd forint adójóváírás érkezett. Az átlagos belépési kor 45,3 év, amit jó hírként is lehet értelmezni, hiszen nem az utolsó pillanatban kezd takarékoskodni a lakosság, ugyanakkor érdemes lehet orientálni a fiatalokat is a nyugdíjcélú megtakarítások irányába – tette hozzá Szebelédi.

A nem-élet piac növekedését az MNB is töretlennek látja. A kgfb-piac átlagdíja a személygépkocsik esetében szerényen emelkedett, a nem-személygépkocsik esetében jelentõsebb, amit a kárhányadok erõteljesebb emelkedése indokolt is.

Enyhén emelkedõ, de összességében alacsony a díjbevétel és a szerzõdésszám is a betegségbiztosítások és a felelõsségbiztosítások esetében, ahol az MNB szerint bõven van tere a fejlõdésnek.

A tõkemegfelelések szintje a biztosítótársaságok esetében folyamatosan, de enyhén csökken, azonban még mindig kielégítõ a felügyelet szerint. A nem—életág újra nyereségessé vált össz szektor szinten, de a biztosítók között nagy a szórás.

Az MNB koncepciót hozott létre az "etikus életbiztosításokra", amely többek között az életbiztosítások költségszerkezetének fejnehézségét szeretné mérsékelni, továbbá a termékeket transzparensebbé tenni, a valós költségeket kimutatni. Ezekben a hetekben is piaci konzultáció alatt áll, hogy jutalék vagy visszavásárlási értéken keresztül kell-e az ügyfél tájékoztatást pontosítani.

A fogyasztóvédelem kapcsán Szebelédi megjegyezte, hogy a 3. negyedévben erõsen megugrottak az ügyfélmegkeresések, egyértelmûen az ASTRA fióktelepével kapcsolatban. A kgfb és a cascó alkotják a kiemelt kérelmek nagyobb részét. A panaszkezelés a biztosítóknál hatékonyan zajlik az alapján, hogy ezekbõl mennyi jut el a felügyeleti szintig. Mindössze 10-11%-ban állapít meg a felügyelet jogsértést az ügyfelek részérõl indított kérelmek esetében. A MNB-nél hivatalból indított vizsgálatoknál 100% a ez az arány, vagyis tényleg találnak jogsértést.