Az idei év elsõ kilenc hónapjában az életbiztosítási üzletágból közel 1,9 százalékkal kevesebb, 329,4 milliárd forint díj folyt be a biztosítókhoz. A nem életbiztosítási ágazat díjbevétele ugyanebben az idõszakban 6,3 százalékkal, 327,8 milliárd forintra növekedett.
Az élet- és a nem életbiztosítási üzletág arányában kiegyenlítõdés mutatkozik: míg egy évvel korábban a teljes díjbevételen belül az életbiztosításokból származó díjak a teljes összeg 52 százalékát, a nem életbiztosításokból származók pedig 48 százalékát tették ki, addig idén ez az arány 50-50 százalék. Ez nem túl kedvezõ jel: a fejlett országokban általában lényegesen nagyobb az életbiztosítási bevételek aránya, van, ahol eléri a teljes díjbevétel kétharmadát is.
Bár az életbiztosítási területen csökkenés mutatkozik a díjbevételeket tekintve – ami fõként az egyszeri és eseti díjas befizetéseknek köszönhetõ –, a hosszú távú, folyamatos díjas befektetési szerzõdések száma növekedni tudott az elmúlt egy évben. A mostanában lejáró, tíz-húsz évvel ezelõtt megkötött életbiztosítási szerzõdések miatti kiesést darabszámban ugyan még nem, de díjbevételben már kompenzálják az újonnan megkötött, vegyes életbiztosítási termékek. Ebben komoly szerepet játszik, hogy a személyi jövedelemadó törvény szerinti nyugdíjbiztosítások díjbevétele 2015. szeptember végén meghaladta a 18,2 milliárd forintot, a nyugdíjbiztosítási szerzõdések száma pedig a 111 ezret.
A befektetéshez kötött életbiztosítások díjbevétele 1,5 százalékos bõvülést mutat, a szerzõdések darabszáma majdnem 6 százalékkal – több mint 43 ezerrel - emelkedett a tavalyi év azonos idõszakához képest.
A nem életbiztosítási üzletág bõvüléséhez jelentõs mértékben hozzájárult a magyarországi gépjármûállomány növekedése, amely egyrészrõl a használtautó-értékesítésbõl, másrészrõl az újautó-értékesítés bõvülésébõl származott. A megnövekedett hazai gépkocsiállomány azonban csak kis mértékkel volt hatással a casco-biztosítási piacra, mivel a feltételezések szerint a forgalomba helyezett gépjármûvek egy része külföldrõl behozott, idõsebb gépkocsi, így arra már nemigen kötnek cascót a tulajdonosaik.
A casco-biztosítások átlagdíja 2015 harmadik negyedévének végén közel 80 ezer forint volt, a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítások éves átlagdíja ugyanakkor alig haladta meg a 22 ezer forintot.
Az idei év elsõ kilenc hónapjában a tûz- és elemi kockázatok díjbevételében összesen 1,7 százalékos, több, mint 2,1 milliárd forintos növekedés mutatkozott, a díjbevétel-növekedés mellett a szerzõdésállomány területén is – 15 ezer darabos - bõvülés látható.
