Számos egyszerű lépéssel jelentősen csökkenthető az energiafelhasználás, ilyen például az alacsonyabb sebességgel történő autós közlekedés, a mikromobilitás előtérbe helyezése, a hűtés-fűtés csökkentése.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) és az Európai Bizottság egy sor olyan egyszerű lépést javasol, amelyekkel az emberek csökkenthetik energiafelhasználásukat és pénzt takaríthatnak meg, és amelyekkel 120 szupertankernyi kőolajat és közel 20 millió otthon fűtéséhez elegendő földgázt takaríthatnának meg, ha minden uniós polgár elfogadná őket. Az intézkedések között szerepel az autópályák sebességének csökkentése, valamint a gyaloglás, a kerékpározás és a tömegközlekedés népszerűsítése városi területeken.
A javaslatra az után került sor, hogy márciusban bemutatta az Európai Bizottság az orosz fosszilis energiahordozókról leválás uniós tervét (RepowerEU), melynek folyományaként jövő hónapban elfogadásra kerülhet az energiafelhasználásról szóló cselekvési terv. Az IEA és az EB által most javasolt intézkedések legfőbb célja az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, valamint, hogy segítsék Ukrajnát az EU Oroszországtól való üzemanyagfüggőségének csökkentése révén.
A tervben szereplő összes ajánlás betartásával egy átlagos uniós háztartás közel 500 eurót takaríthatna meg évente, bár az összegek a háztartás méretétől, lakóhelyétől és a tömegközlekedéshez való hozzáféréstől függően változnának. Ha minden uniós polgár követné az ajánlásokat otthon és a munkahelyén, akkor évente 220 millió hordó kőolajat és mintegy 17 milliárd köbméter földgázt lehetne megtakarítani.
A terv megállapításai szerint a lakások hőmérsékletének 1 °C-kal való csökkentésével a fűtésre felhasznált energia mintegy 7%-át lehetne megtakarítani, míg a légkondicionáló 1 °C-kal melegebbre állítása akár 10%-kal is csökkenthetné a felhasznált villamos energia mennyiségét. Mivel az EU-ban az autóval ingázók irányonként átlagosan 15 kilométert tesznek meg, a heti három nap otthoni munkavégzés még a megnövekedett otthoni energiafelhasználás figyelembevétele után is havi 35 euróval csökkentené a háztartások üzemanyagszámláit. Mivel az EU-ban egy átlagos személygépkocsi évente mintegy 13 000 kilométert tesz meg, az autópályákon az utazósebesség óránkénti 10 kilométerrel való csökkentése évente átlagosan mintegy 60 euróval csökkenthetné az üzemanyagszámlát.
A bejelentésre azt követően került sor, hogy az ETSC és más szervezetek nyílt levelet tettek közzé a Financial Times című napilapban a sebességkorlátozások európai csökkentéséről. Az autópályák esetében az ETSC és más szervezetek azt szorgalmazzák, hogy a személygépkocsik és kisteherautók számára 100 km/h, a tehergépkocsik számára pedig 80 km/h legyen a megengedett sebességhatár. A vidéki utakon a 80 km/h-s sebességkorlátozás a javasolt. Városi területeken, ahol a motorizált járművek keverednek a gyalogosokkal és kerékpárosokkal, 30 km/órás sebességnek kellene lennie az alapértelmezettnek.
Az Európai Parlament tavaly októberben szintén sebességkorlátozási ajánlásokat kért az Európai Bizottságtól.